Nieuwe versies van de apps Amsterdam 1850-1940 en Wederopbouw Amsterdam zijn nu beschikbaar. Continue reading
Duitsers in Amsterdam
In de negentiende eeuw zochten talloze Duitse immigranten hun heil in Amsterdam. Sporen daarvan zijn nog alom tegenwoordig. Continue reading
Doorgang vrij, Oost is blij
Delen van Amsterdam-Oost waren lange tijd vrijwel afgesneden van de rest van de stad door drukbereden gelijkvloerse spoorwegen. Sommige overwegen waren vaker gesloten dan geopend. Na lang soebatten kwam hieraan in de jaren ’30 een einde, met de uitvoering van de Spoorwegwerken Oost. Continue reading
Spoorwegwerken Oost: tussen CS en Muiderpoort
Een overzicht van de bruggen en viaducten die in de jaren ’30 werden gebouwd in het kader van de Spoorwegwerken Oost. Op deze pagina het deel tussen de stations CS en Muiderpoort. Continue reading
Spoorwegwerken Oost: vanaf Muiderpoort richting Utrecht
Een overzicht van de bruggen en viaducten die in de jaren ’30 werden gebouwd in het kader van de Spoorwegwerken Oost. Op deze pagina het deel vanaf station Muiderpoort via het Amstelstation richting Utrecht.
Spoorwegwerken Oost: vanaf Muiderpoort richting Hilversum
Een overzicht van de bruggen en viaducten die in de jaren ’30 werden gebouwd in het kader van de Spoorwegwerken Oost. Op deze pagina het deel vanaf station Muiderpoort richting Hilversum. Continue reading
App-updates
Gesigneerde gebouwen
Rond 1900 was het in Amsterdam niet ongebruikelijk dat de naam van een architect op zijn bouwwerken verscheen. De gewoonte lijkt sindsdien een stille dood te zijn gestorven. Een kleine rondgang langs deze tags. Continue reading
Wie bouwde het meest in de Wederopbouw?
Wie was de productiefste Wederopbouwarchitect van Amsterdam? Continue reading