• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: januari 2023.
    Afbeelding uit: januari 2023. Boven de ingang het logo van Fiat.
    Afbeelding uit: juni 1959. Het complex van Leonard Lang in 1959.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010122000615.
    Afbeelding uit: juni 1968. Links Leonard Lang/FIAT, rechts de tandpastafabriek van Beecham.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010122000616.

    Fabriekshal van de firma Leonard Lang, dealer en assembleur van Fiat-auto's. De hal was onderdeel van een complex dat de gehele noordkant van de straat besloeg.

    Het complex bestond bij de ingebruikname in 1954 uit een kantoor- en directiegebouw en een aantal montagehallen. De eerste paal werd in oktober 1952 geslagen; burgemeester D'Ailly legde in maart 1953 de eerste steen. In augustus 1954 was de eerste hier geassembleerde Fiat gereed.

    De fabriek was de eerste op dit nieuwe industrieterrein. De ontsluiting van het terrein liet aanvankelijk te wensen over maar verbeterde met de bouw van de brug in de Spaklerweg en met de aanleg van een spoorverbinding met de lijn Amsterdam-Utrecht, beide in 1955.

    Importeur Lang zette al langer auto's in elkaar in een fabriek in Boskoop. Daar rolden dagelijks Fiat 500's van de band. In Amsterdam legde men zich toe op de assemblage van de Fiat 1100 A, met uit Italië geïmporteerde onderdelen. Volgens Lang was dat een rendabel model omdat de arbeidskosten in Nederland slechts de helft zouden bedragen van die in Italië.

    Lang wilde de assemblage aanvankelijk onderbrengen in zijn pand aan de Stadhouderskade, het voormalige Spijker-complex, maar daar verleende de gemeente geen toestemming voor.

    Oprichter J. Leonard Lang opende in 1892 een fietsenwinkel op de Nicolaas Witsenkade. Gaandeweg legde hij zich toe op de handel in automobielen. Na de verhuizing naar de Stadhouderskade kreeg hij in 1914 het recht om in Nederland Fiat te vertegenwoordigen. Lang exploiteerde ook een parkeergarage (vanaf 1929) en vanaf 1954 ook het servicestation aan de Hobbemakade.

    Deze assemblagehal werd in 1955 gebouwd naast bestaande Lang-gebouwen aan het begin van de straat. Het was één open ruimte, waarvan het dak gedragen werd door forse betonnen spanten. Het complex werd in 1957 verder uitgebreid met een extra fabriekshal en een servicestation.

    Lang stopte in 1961 met de assemblage. Afgaand op berichten in de kranten kampte het bedrijf met een tekort aan personeel om aan de vraag te kunnen voldoen, en bleek import van complete auto's inmiddels ongeveer even veel te kosten als assemblage in Nederland. Het complex werd daarna tot in de jaren 1980 gebruikt als onderdelenmagazijn, showroom, werkplaats en servicestation. In 1985 verloor Lang het Fiatdealerschap; in 1987 stapte het bedrijf geheel uit de automobielsector.

    Sinds 2002 (wellicht langer) is deze hal in gebruik bij de gemeente, dienst Parkeerbeheer / Stadstoezicht.

      Daniël Goedkoopstraat 11

      Datering:
      1955
      Ontwerp:
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Fabriek
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      januari 2023

      Zoeken