• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: december 2013.
    Afbeelding uit: januari 2022. Aan de Dijksgracht.
    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: juni 1946. De motorstrandreddingboten Rosabella en Rosilee, beide na de oorlog beschikbaar gesteld door de Britse zusterorganisatie RNLI. De boten waren bedoeld voor gebruik op de Waddenzee.
    Afbeelding uit: november 2017. De loods aan de waterkant, met steiger, gezien vanuit de trein. Links de school, rechts een van de loodsen van voorheen Bouwmans aardappelhandel.

    Voormalige werkplaats en botenloods van de Noord- en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij. Boten konden vanaf de Dijksgracht de loods in varen.

    C.B. Posthumus Meyjes ontwierp het gebouw, dat 40 meter lang werd en 11 meter breed. Het omvatte ook een opzichterswoning, een werkplaats en een magazijn.

    De NZHRM, opgericht in 1824 in Amsterdam, kreeg in 1949 het predicaat 'koninklijke' en werd zodoende de KNZHRM. In 1991 fuseerde de maatschappij met de Koninklijke Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van SchipbreuĀ­kelingen (KZHMRS) tot Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Die heeft botenloodsen op verschillende plekken in Nederland.

    Die KNRM verliet het te klein geworden Amsterdamse gebouw in 1994. De loods wordt sindsdien verhuurd voor evenementen.

      Windroosplein 73

      Datering:
      1896
      Ontwerp:
      Posthumus Meyjes sr., C.B.
      Bouwstijl:
      Neorenaissance XIXB
      Oorsponkelijke functie:
      Smederij, loods en bovenwoningen
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      november 2017

      Zoeken