• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: mei 2012.
    Afbeelding uit: januari 2022. De ossenkop in het fronton is het symbool van de evangelist Lukas, de schutspatroon van kunstschilders.
    Afbeelding uit: september 2015. Medaillons op de voorgevel tonen bekende kunstenaars uit vervlogen tijden. Dit is Jacob van Ruisdael.
    Afbeelding uit: september 2015. Een deel van het door Berlage ontworpen trappenhuis.
    Afbeelding uit: september 2015. Kandelaar in het trappenhuis.
    Afbeelding uit: juni 2015. Gedenksteen in de hal.

    Sociëteit van de vereniging Arti et Amicitiae.

    Arti et Amicitiae betekent "voor de kunst en de vriendschap". De vereniging werd in 1839 opgericht met als doel het "bevorderen van de beeldende kunst". Tot de oprichters behoorden Jan Kruseman (directeur van de Academie van Beeldende Kunsten), architect M.G. Tétar van Elven, beeldhouwer Louis Royer en Artis-directeur Gerard Westerman.

    Een van de eerste acties was een campagne om een standbeeld op te richten voor Rembrandt. Dat lukte: het beeld, gemaakt door Royer, werd in 1852 onthuld.

    De vereniging kocht binnen enkele jaren een drietal panden aan het Rokin en Spui. Tétar van Elven verbouwde de eerste verdieping in 1841 tot kunstzaal. Jan Leliman voegde de panden in 1855 definitief samen achter een nieuwe, gepleisterde gevel in eclectische stijl.

    De ossenkop in het fronton is het symbool van de evangelist Lukas, de schutspatroon van kunstschilders. De vier beelden dateren uit 1989 en zijn afgietsels van de oorspronkelijke houten beelden van Franz Stracké uit 1855. Ze staan voor de bouwkunst, beeldhouwkunst, schilderkunst en graveerkunst. Ze zijn gemaakt van kunststof met een brons-achtige tint. De houten originelen staan nu binnen.

    H.P. Berlage en A.C. Bleys ontwierpen in 1894 een nieuw interieur, met onder meer een eikenhouten trappenhuis. Berlage ontwierp ook het meubilair van de sociëteitszaal, dat er nog altijd in gebruik is. De hoofdingang verhuisde naar het Spui.

    In 1964 kwam de hoofdingang weer aan het Rokin. Een deel van het gebouw aan het Spui wordt vermoedelijk sinds die verbouwing verhuurd als winkelruimte.

      Arti et Amicitiae. Rokin 112, Spui 1

      Datering:
      1841 / 1855
      Ontwerp:
      Tétar van Elven, M.G. / J.H. Leliman
      Bouwstijl:
      Eclecticisme
      Oorsponkelijke functie:
      Sociëteit
      Status:
      Rijksmonument (5014)
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      maart 2017

      Er zijn 188 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (188)

      Zoeken