• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: september 2010. Oostgevel.
    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: september 2010.
    Afbeelding uit: september 2010. Westgevel.
    Afbeelding uit: september 2014. Het water is de Oostenburgerdwarsvaart.
    Afbeelding uit: september 2010.
    Afbeelding uit: circa 1930. Foto gemaakt bij het bezoek van Zuid-Afrikaanse ingenieurs aan Werkspoor.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00003002692.
    Afbeelding uit: november 1954. De Ethiopische keizer Haile Selassie op bezoek bij Werkspoor.
    Afbeelding uit: november 1982. Bron afbeelding: SAA, bestand 010122025344.
    Afbeelding uit: januari 2021. Situatie begin 2021.
    Afbeelding uit: juli 2022. Tijdens een renovatie in 2022.
    Afbeelding uit: september 2022. De noordwestelijke hal tijdens de renovatie.
    Afbeelding uit: september 2022. Tijdens de renovatie.
    Afbeelding uit: 1897. Gevels van de ketelmakerij en gieterij, de drie oudste hallen. Onder is de lange westgevel, met linksboven het noordelijke deel ervan.

    De Van Gendthallen. Vijf geschakelde fabriekshallen, in fasen gebouwd voor de firma Werkspoor. Hier werden onder meer scheepsmotoren en locomotieven gebouwd.

    De drie westelijke hallen zijn de oudste, uit 1897-1898. Ze dienden als ketelmakerij en ijzergieterij, en kregen een zadeldak met lichtkap. Er werden ook scheepsmotoren gebouwd. De meest oostelijke hal, de locomotiefstelplaats, volgde in 1903. De tussengelegen hal volgde in 1905; dat werd de turbinestelplaats.

    De twee oostelijke hallen waren ontworpen door de Gebroeders Van Gendt. In 1922 brandden de hallen af; ze werden herbouwd onder leiding van G.J. Langhout.

    In de jaren 1990 kwamen de hallen leeg te staan, nadat Werkspoor Amsterdam had verlaten. Sindsdien vinden er wisselende activiteiten plaats.

    Ten noorden van de hallen staat het 'koudgasgebouw' (Jacob Bontiusplaats 1), waar energie werd opgewekt ten behoeve van de machines in de hallen.

    Van Gendthallen. Jacob Bontiusplaats 2-6, Zeemagazijnkade 3-4, Zeemagazijnkade 8-9, Oostenburgermiddenstraat 101-111, VOC-kade 10-14

    Datering:
    1897-1905 / 1922
    Ontwerp:
    Gendt, A.L. van
    Bouwstijl:
    Traditioneel bouwen met neo-Hollands classicisme invloed op detaillering
    Oorsponkelijke functie:
    Fabriek
    Status:
    Rijksmonument (518492)
    Bronnen & links:
    Laatste wijziging:
    juli 2023

    Zoeken