Een complex van spoorbruggen over de Oosterdoksdoorgang en -sluis, een bijbehorend brugwachtershuis (aan de noordkant) en een spoorviaduct over de Oosterdokskade, gebouwd tussen 1934 en 1938.
Eerder lag hier een dubbelsporige draaibrug uit 1904, geplaatst nadat een voorganger uit 1875 na een aanvaring vervangen moest worden.
De nieuwe brug bestond uit drie rolbasculebruggen met elk twee sporen, en vaste delen over het oostelijk deel van de sluis. De overspanningen werden gebouwd bij de NDM in Noord.
De spoorcapaciteit werd met de nieuwe bruggen verdrievoudigd. Het idee was dat de twee noordelijke sporen gebruikt zouden worden door de treinen van en naar Amersfoort en de twee zuidelijke voor de richting Utrecht. De middelste sporen leidden naar het nieuwe opstelterrein langs de Dijksgracht.
Het viaduct werd gebouwd in min of meer dezelfde stijl als de viaducten van het grote project Spoorwegwerken Oost, dat op dat moment werd uitgevoerd. Er werden gele en bruine geglazuurde bakstenen voor gebruikt.
Mogelijk was Jan Leupen namens de gemeente de architect van het viaduct. Brug en brugwachtershuis zouden ontworpen kunnen zijn door NS-ingenieurs Van der Veen en/of Schelling.
Oosterdokssluisbrug. Oosterdokskade