• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: februari 2012.
    Afbeelding uit: augustus 2011.
    Afbeelding uit: december 2013.
    Afbeelding uit: 1913. Affiche met in rood de routes van de tram.
Bron afbeelding: SAA, bestand B00000029424.
    Afbeelding uit: mei 1881. Advertentie in Het Nieuws van den Dag.

    Voormalig kantoor en remise van de Gooische Stoomtram. Links van het kantoorpand lagen tramrails naar de achtergelegen remise.

    Bomen ontnemen het zicht op de geveltekst 'Anno Gooische Stoomtram 1881'. De pilasters (nepzuilen) op de tweede verdieping geven het gebouw een classicistisch uiterlijk.

    De NV Gooische Stoomtram werd in december 1880 opgericht. Initiatiefnemer en eerste directeur was de Haagse civiel-ingenieur Cornelis Bok. Het doel was om een stoomtram te laten rijden van Amsterdam via de Middenweg naar het Gooi. Aanvankelijk zou de lijn beginnen bij de Muiderpoort, maar in februari 1881 werd overeenstemming bereikt met de Rijnspoorwegmaatschappij over gebruik van het traject tussen Linnaeusstraat en station Weesperpoort. Dat station lag centraler dan de Muiderpoort en was dus gunstiger om reizigers te lokken.

    Het traject Amsterdam-Muiden werd begin februari 1881 aanbesteed. Op 18 mei vond de feestelijke opening plaats van het traject Amsterdam-Diemen. Later zou de tram worden doorgetrokken naar Muiden, Naarden en verder naar Gooise dorpen als Laren, Huizen, Blaricum en Hilversum.

    Naarmate het overige verkeer in drukte toenam gebeurden er steeds meer ongelukken met de tram. Die kreeg de bijnaam 'Gooische Moordenaar'.

    De tramlijn tussen Amsterdam en Naarden werd in 1939 vervangen door een buslijn. Dat viel samen met de sluiting van het Weesperpoortstation.

    Dit kantoor en de achtergelegen remise kwamen in handen van een groothandel in (koloniale) levensmiddelen, de firma Jan de Lange, later een onderdeel van supermarktketen Spar. Die gebruikte de remise als magazijn, tot begin jaren 1970. Volgende gebruiker was Duvon's Meubelparadijs, tot het faillissement eind 1977.

    Het kantoorpand werd eind jaren 1970 gekraakt, en in 1981 door de gemeente gekocht. Het werd in 1985 verbouwd tot elf woningen voor een tweetal woongroepen.

    De loods direct achter het voormalige kantoorpand werd in 1986 gesloopt. Alle overige gebouwen van de trammaatschappij zijn inmiddels ook verdwenen.

      Middenweg 65-67

      Datering:
      1881
      Ontwerp:
      Bouwstijl:
      Neoclassicisme XIXB
      Oorsponkelijke functie:
      Kantoor en tramremise
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      februari 2022

      Er zijn 6 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (6)

      Zoeken