• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: augustus 2016.
    Afbeelding uit: augustus 2013.
    Afbeelding uit: juli 2022. De huidige brug.

    Afgebroken ophaalbrug in de Gooilandseweg (N236) over de Vecht bij Uitermeer.

    De N236 werd in de jaren 1930 aangelegd en vormde na de rijksweg de tweede autoverbinding tussen Amsterdam en het Gooi. De brug was al in 1933 gereed maar moest nog een paar jaar wachten voordat aan beide zijden de wegen gereed waren (1936). Begin 1937 was ook de brug over het Merwedekanaal (nu Amsterdam-Rijnkanaal) klaar en was de nieuwe verbinding af.

    Verantwoordelijk voor de aanleg van de wegen en de Vechtbrug was de Provinciale Waterstaat. Waarschijnlijk heeft die dienst de brug ook ontworpen.

    De brug kreeg enkele kelders waarin springstof geplaatst kon worden om de brug op te blazen bij het naderen van een vijand.

    Niet ver van de brug kwamen twee dienstwoningen voor de brugwachters. Die zijn inmiddels verdwenen.

    De brug werd in 2018 gesloopt nadat enkele meters naar het zuiden een nieuwe brug gereed was. De oude was aanzienlijk smaller (slechts 10 meter breed), wat geregeld tot onveilige situaties leidde.

    De nieuwe brug werd ontworpen door Hans van Heeswijk architecten i.s.m. ingenieursbureau Boorsma.

    Vechtbrug Uitermeer. Gooilandseweg (Weesp)

    Datering:
    1933
    Ontwerp:
    Bouwstijl:
    Oorsponkelijke functie:
    Brug
    Status:
    Gesloopt, 2018
    Bronnen & links:
    Laatste wijziging:
    juli 2022

    Zoeken