• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: september 2019.
    Afbeelding uit: september 2019.
    Afbeelding uit: september 2019. Plaquette ter herinnering aan de nieuwe naam.
    Afbeelding uit: september 2019. Gezien vanaf de Nieuwe Amstelbrug.
    Afbeelding uit: september 2019.
    Afbeelding uit: september 2019. Weesperzijde. Links de onderdoorgang voor voetgangers, tijdens schilderwerkzaamheden.
    Afbeelding uit: september 2019.
    Afbeelding uit: september 2019.
    Afbeelding uit: september 2019. De afgesloten onderdoorgang aan de westkant.
    Afbeelding uit: september 2019. De fietstunnel.
    Afbeelding uit: september 2019. De Tulpbrug, brug voor fietsers en voetgangers over de Singelgracht bij het Amstelhotel.
    Afbeelding uit: september 2019. De brug over de Singelgracht, brug 255 (Tulpbrug).
    Afbeelding uit: november 2020.
    Afbeelding uit: maart 1958. Het rijtje dat voor de brug moest wijken. Gezien vanaf Weesperzijde richting Wibautstraat.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010122048114.
    Afbeelding uit: april 1969. Tijdens de bouw.
    Afbeelding uit: oktober 1969. Wethouder De Wit (met bril) van Publieke Werken opent de brug, op 23 oktober 1969.
    Afbeelding uit: oktober 1969. Op de voorgrond het Rhijnspoorplein, met de nieuwe onderdoorgang. Rechts in de verte de brug.

    Brug 350, een verkeersbrug over de Amstel. De brug is een schakel in de binnenring S100: ze verbindt de Stadhouderskade met de Mauritskade en daarmee Amsterdam-Zuid met Amsterdam-Oost.

    Aanvankelijk droeg de brug de naam Stadhoudersbrug. In 1974 werd ze omgedoopt tot Torontobrug, om de zusterstadrelatie te bekrachtigen die Amsterdam was aangegaan met de Canadese stad Toronto.

    Het is een 172 meter lange brug die op puntvormige pijlers rust. Er zijn vijf overspanningen van elk 22 meter; in de middelste zit een dubbele stalen basculebrug. Het brugdek is 35 meter breed. Aan de kant van de Weesperzijde kwamen een kanobergplaats met aanlegsteigers, een schuilkelder voor 900 personen, een fietstunnel onder de weg en daarop aansluitend een fietsbrug (brug 255, Tulpbrug) over de Singelgracht.

    Aan beide kanten kwam een onderdoorgang voor voetgangers. Die aan de kant van de Stadhouderskade is op zeker moment dichtgemaakt.

    De bouw begon in 1965; op 23 oktober 1969 was de opening. De brug werd vormgegeven door Dick Slebos; G.F. Janssonius van de dienst Publieke Werken was verantwoordelijk voor de constructie.

    Aan de oostkant sluit de weg over de brug aan op de gelijktijdig gebouwde onderdoorgang onder het Rhijnspoorplein. Die kwam er om te voorkomen dat de verkeersstromen op de binnenring en naar de IJtunnel elkaar rechtstreeks zouden kruisen.

    Voor de aanleg van de brug werd aan de oostkant een rijtje huizen aan de Mauritsstraat afgebroken. Ook de kop van het blok langs de Weesperzijde werd gesloopt. Aan de andere kant van de Amstel was de brug zodanig breed ontworpen dat ze aan zou kunnen sluiten op een te verbreden Stadhouderskade. Het Algemeen Handelsblad schreef te hopen dat de huizen aan de Stadhouderskade daartoe gesloopt zouden worden - illustratief voor het denken over stadsontwikkeling in die tijd.

      Torontobrug. Mauritskade, Stadhouderskade

      Datering:
      1969
      Ontwerp:
      Publieke Werken (D. Slebos)
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Brug
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      september 2021

      Zoeken