• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright &etc.
  • Privacyverklaring
  • 020apps.nl
  • Torontobrug, Mauritskade

  • architect
  • straat
  • stijl
  • functie
  • tools
  • Selecties van bouwwerken

    Gereedschap

    Torontobrug. Mauritskade, Stadhouderskade

    Datering:
    1969
    Architect:
    Publieke Werken (D. Slebos)
    Bouwstijl:
    Oorsponkelijke functie:
    Brug
    Status:
    -

    Brug 350, een verkeersbrug over de Amstel. De brug is een schakel in de binnenring S100: ze verbindt de Stadhouderskade met de Mauritskade en daarmee Amsterdam-Zuid met Amsterdam-Oost.

    Aanvankelijk droeg de brug de naam Stadhoudersbrug. In 1974 werd ze omgedoopt tot Torontobrug, om de zusterstadrelatie te bekrachtigen die Amsterdam was aangegaan met de Canadese stad Toronto.

    Het is een 172 meter lange brug die op puntvormige pijlers rust. Er zijn vijf overspanningen van elk 22 meter; in de middelste zit een dubbele stalen basculebrug. Het brugdek is 35 meter breed. Aan de kant van de Weesperzijde kwamen een kanobergplaats met aanlegsteigers, een schuilkelder voor 900 personen, een fietstunnel onder de weg en daarop aansluitend een fietsbrug (brug 255, Tulpbrug) over de Singelgracht.

    Aan beide kanten kwam een onderdoorgang voor voetgangers. Die aan de kant van de Stadhouderskade is op zeker moment dichtgemaakt.

    De bouw begon in 1965; op 23 oktober 1969 was de opening. De brug werd vormgegeven door Dirk Slebos; zijn collega bij Publieke Werken G.F. Janssonius was verantwoordelijk voor de constructie.

    Aan de oostkant sluit de weg over de brug aan op de gelijktijdig gebouwde onderdoorgang onder het Rhijnspoorplein. Die kwam er om te voorkomen dat de verkeersstromen op de binnenring en naar de IJtunnel elkaar rechtstreeks zouden kruisen.

    Voor de aanleg van de brug werd aan de oostkant een rijtje huizen aan de Mauritsstraat afgebroken. Ook de kop van het blok langs de Weesperzijde werd gesloopt. Aan de andere kant van de Amstel was de brug zodanig breed ontworpen dat ze aan zou kunnen sluiten op een te verbreden Stadhouderskade. Het Algemeen Handelsblad schreef te hopen dat de huizen aan de Stadhouderskade daartoe gesloopt zouden worden - illustratief voor het denken over stadsontwikkeling in die tijd.

    Bronnen & links:
    Laatste wijziging:
    november 2019
    Link Twitter Facebook E-mail

    Zoeken