• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: november 2020.
    Afbeelding uit: november 2014.
    Afbeelding uit: december 2011.
    Afbeelding uit: maart 2012. Gevel in de Gravenstraat.
    Afbeelding uit: november 2014. Gevel in de Gravenstraat.
    Afbeelding uit: november 2014. Achterzijde, Eggertstraat.
    Afbeelding uit: november 2014. Achterzijde, Eggertstraat. De ramen zijn voorzien van glas-in-lood, waar van buiten helaas weinig van te zien is.
    Afbeelding uit: 1894. Schilder Isaac Israƫls legde in 1894 de etalage van Bahlmann op nummer 202 vast. Een man en een vrouw bekijken 's avonds de verlichte etalage. Collectie Rijksmuseum.
    Afbeelding uit: circa 1915. Oorspronkelijk stonden de zuilen vrij en bevond de etalage zich er een stukje achter.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010164027937.
    Afbeelding uit: circa 1915. Interieur, eerste en tweede verdieping.
Bron afbeelding: SAA, bestand B00000002716.

    Groot winkelpand op de hoek met de Gravenstraat. Jacot tekende het voor modewinkel Bahlmann & Co., die al langer gevestigd was op deze hoek.

    Het winkelbedrijf was opgericht door B.J.J.F. Bahlmann (1800-1882), een koopman uit Nedersaksen. Het winkeltje in stoffen en manufacturen werd een succesvolle onderneming, met winkels elders in het land en ook in Nederlands-Indiƫ, Engeland en Frankrijk. Bahlmann zelf woonde lange tijd boven de winkel hier op de Nieuwendijk, tot hij een kapitaal huis liet bouwen in de Plantage.

    De eerste winkel van Bahlmann opende in 1821 in het huis twee huizen voorbij de hoek Gravenstraat. Door aankoop van buurpanden werd uiteindelijk de hele hoek ingenomen door de winkel. Er was ook een winkel op de tegenovergelegen hoek Nieuwendijk-Zoutsteeg.

    De winkel werd door het dagblad De Tijd (net als Bahlmann katholiek) in 1928 als volgt getypeerd:

    Zooals in een vorige eeuw ā€žBahlmannā€ ā€žhetā€ adres was voor deugdelijke en voorname dameskleeding, zoo is ook nog in dezen modernen tijd ā€žBahlmannā€ nog altijd ā€žjeā€ adres voor elegant, voornaam, soliede en billijk geprijsde dameskleedij. In de latere jaren hebben de mode-revue's dezer zaak naam gemaakt en de Amsterdamsche dames, die zich zelf respecteeren, die elegance, distinctie en degelijkheid tezamen willen doen gaan, hebben bijzondere interesse juist voor de Bahlmann-show. Men zal zelden een zaak vinden van zoo oude reputatie en nog geheel en al op de hoogte van haar tijd. Oudtijds was de zaak aan den Nieuwendijk de gezochte gelegenheid voor dameskleeding, heden ten dage is zij weer geheel en al de zaak van den jongen dag.

    Ondanks die lofzang werd de firma in 1933 geliquideerd. Hier kwam toen een vestiging van kledingzaak Kreymborg & Co., die al een winkel had aan het andere eind van de Nieuwendijk, bij de Martelaarsgracht. Het werd het zevende Amsterdamse filiaal van de keten.

    Het pand loopt door tot aan de Eggertstraat. De gevel aan de Nieuwendijk heeft een neoclassicistisch fronton. In de jaren 1910 en 1920 maakte ook het eveneens door Jacot ontworpen pand Nieuwendijk 208-210 deel uit van het complex.

    Kreymborg vertrok in de jaren 1970 naar Nieuwendijk 182-184. Sinds 2018 zit hier een filiaal van de Italiaanse badmode- en lingerieketen Calzedonia.

      Nieuwendijk 200-202, Gravenstraat 3, Eggertstraat 3

      Datering:
      1913
      Ontwerp:
      Jacot, A.
      Bouwstijl:
      Neoclassicisme XXA
      Oorsponkelijke functie:
      Kledingwinkel
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      juli 2023

      Er zijn 13 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (13)

      Zoeken