Brug 242, de Magere Brug. Houten ophaalbrug over de Amstel, tussen Kerkstraat en Nieuwe Kerkstraat.
De eerste brug op deze plek werd rond 1670 gebouwd: een smalle voetgangersbrug, die al snel bekend werd als de Magere brug. In 1840 werd een dubbele ophaalbrug gebouwd, met dertien doorvaarten; in 1871 werd dat aangepast naar de huidige negen. In 1934 werd de brug grondig verbouwd en verbreed door Piet Kramer. Later volgden nog enkele vernieuwingen.
In 1993 werd de brug geƫlektrificeerd, en sinds 2003 mogen er geen auto's meer overheen.
Voorafgaand aan de verbouwing door Kramer werd in de gemeenteraad uitgebreid gediscussieerd over vervanging van de brug door een stenen exemplaar. De Bond van Nederlandsche Architecten pleitte tegen herbouw van de houten brug: die vormde weliswaar een mooi plaatje in het stadsbeeld maar stelde zelf esthetisch weinig voor. Dat laatste gevoel leefde ook in de gemeenteraad: "De brug is van 1871, uit het slechtste tijdperk van onze architectuur", aldus raadslid Boissevain.
Uiteindelijk werd toch gekozen voor een houten brug, mede omdat een stenen brug te duur was. Vooral het vaste deel werd verbreed; het beweegbare deel bleef 'mager', zo'n 4 meter.
Magere Brug. Kerkstraat
Er zijn 305 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.