• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: circa 1935. De brug op de oorspronkelijke locatie.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00004004402.
    Afbeelding uit: onbekend. De brug op de oorspronkelijke locatie, gezien vanaf het IJ.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010009012595.
    Afbeelding uit: juli 1931. Het beweegbare deel van de brug was gemaakt op de werf van de Amsterdamse Droogdok Maatschappij, de ADM. Hier leggen drijvende bokken van de ADM het op de landhoofden.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00004004405.
    Afbeelding uit: juli 2021.
    Afbeelding uit: januari 2021. Op de nieuwe locatie.
    Afbeelding uit: januari 2021.
    Afbeelding uit: juli 2021.
    Afbeelding uit: januari 2021.
    Afbeelding uit: januari 2020.
    Afbeelding uit: maart 2020.
    Afbeelding uit: maart 2020. Het uit beton opgetrokken nieuwe brugwachtershuisje.
    Afbeelding uit: januari 2021.
    Afbeelding uit: januari 2021. Naast het huisje was oorspronkelijk een trap naar de waterkant, die alleen bedoeld was voor bevoegden. Vandaar de tekst "Geen toegang voor publiek" op het muurtje.
    Afbeelding uit: januari 2021. Smeedwerk ten behoeve van de (niet meer aanwezige) hekken.
    Afbeelding uit: circa 1932. De geopende brug, met afsluithekken.
Bron afbeelding: SAA, bestand HVVA00208000011.
    Afbeelding uit: 1930. Ontwerptekening van de afsluithekken, helaas onscherp. Boven een trottoirhek, onder een rijweghek. Inzet: model voor de uitsnede.
    Afbeelding uit: juli 2021. Detail van de brugleuning. Op het stenen deel staat het oorspronkelijke bouwjaar, 1930.

    Brug 276, oorspronkelijk een stalen hefbrug in de De Ruijterkade over de Oostertoegang en daarom bekend als de Oostertoegangsbrug. Sinds 2020 ligt de brug tussen de Pontsteiger en het Karlskrona-eiland in de nieuwe woonwijk Houthaven, en heeft ze de naam Gevlebrug en het nummer 2430.

    De brug werd in 1931 in gebruik genomen, als eerste van de vier hefbruggen die Piet Kramer heeft ontworpen. De andere zijn de Kikkerbilsluis (Prins Hendrikkade, 1940), de Omvalbrug (Spaklerweg, 1955), en een kleinere hefbrug in het Amsterdamse Bos. In 1995 werd brug 276 aangewezen als gemeentelijk monument.

    Eerder lag op deze plek een draaibrug uit 1877. Toen die vervangen moest worden werd gekozen voor een hefbrug. Hefbruggen hebben een grotere doorvaartopening en kunnen ook sneller open en dicht. Dat laatste was op deze drukke plek van groot belang.

    Dagblad Het Volk schreef in september 1931 over de brug:

    Ter gelegenheid van de ingebruikneming van de brug is het grootsche bouwwerk, dat het stadsbeeld ter plaatse in alle opzichten verfraait, met tal van vlaggetjes gepavoiseerd.
    De nieuwe brug kan ten behoeve van het scheepvaartverkeer met electrische kracht geheven worden en daartoe beschikt men bij deze brug over een contragewicht van niet minder dan 16.000 K.G.

    In 2001 moest de brug wijken voor een herinrichting. De brugdelen werden opgeslagen. In 2019 werd begonnen met de herbouw op de nieuwe locatie. Het brugdek werd daarbij geheel vernieuwd, met een bredere rijweg. De brug kan niet meer open; de heftorens dienen enkel als lichtmasten - en als inspiratie voor andere bruggen in de Houthavens. Het herbouwde brugwachtershuisje dient als toegang tot een ondergrondse parkeergarage. Het werd daartoe aangepast naar ontwerp van architectenbureau Kerste-Meijer.

    Op de oorspronkelijke locatie stonden aan beide kanten van de brug stalen afsluithekken, met daarin decoratieve uitsneden van visdiefjes. De hekken zijn vooralsnog niet teruggekeerd op de nieuwe locatie; het is ons niet bekend of ze bewaard zijn.

    De naam Gevlebrug verwijst naar de Zweedse stad GƤvle, die ooit van belang was voor de Amsterdamse houthandel. De naam verwijst ook naar de Gevleweg, een straat die het gebied doorsneed toen de wijk nog daadwerkelijk een haven was.

      Brug 276. De Ruijterkade

      Datering:
      1931 / 2020
      Ontwerp:
      Publieke Werken (P.L. Kramer)
      Bouwstijl:
      Amsterdamse School
      Oorsponkelijke functie:
      Brug
      Status:
      Gemeentelijk monument. Gesloopt, 2001
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      juni 2023

      Zoeken