• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: oktober 2016. Zuidzijde.
    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: november 1977. Hier zijn de vijzels nog onafgedekt te zien.
    Afbeelding uit: november 1977. Links de hijsinstallatie voor het reinigen van de roosters aan de zuidkant.
    Afbeelding uit: november 1977. Genodigden bekijken een van de vijzels. V.l.n.r.: burgemeester W. Polak van Amsterdam; R. de Wit, commissaris der koningin in Noord-Holland; onbekend; onbekend; prinses Beatrix; J. van Knobelsdorff, dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van Rijnland.
    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: september 2021. De dienstwoningen.
    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: februari 2023. Noordzijde.
    Afbeelding uit: februari 2023. Zuidzijde.

    Boezemgemaal Halfweg van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Het is een van de vier gemalen die water uit het gebied van het waterschap naar de zee pompen. Rijnland is het gebied tussen Amsterdam, IJmuiden, Wassenaar en Gouda. Water uit de Ringvaart van de Haarlemmermeer wordt door het gemaal naar de Amerikahaven en het Noordzeekanaal gepompt, vanwaar het richting Noordzee gaat.

    Het gemaal verving het stoomgemaal uit 1852 bij Halfweg, hemelsbreed bijna twee kilometer verderop. Dat was verouderd; het nieuwe gemaal kreeg ook meer capaciteit.

    Het gebouw heeft muren van ruw beton en drie kenmerkende zadeldaken. Het bevat drie schroefvijzels met een doorsnede van 4,30 m, die aanvankelijk door dieselmotoren werden aangedreven maar sinds 2000 door elektromotoren. De totale capaciteit bedraagt ongeveer 2000 mĀ³ per minuut. Prinses Beatrix stelde het gemaal op 23 november 1977 officieel in gebruik.

    Naast het gemaal staan twee gekoppelde achthoekige gebouwtjes: een stookruimte en een dienstgebouw. Naast het terrein staan verder twee dienstwoningen.

    In 2012 is een vispassage toegevoegd aan het gemaal, waardoor trekvissen van Noordzee naar Ringvaart en vice versa kunnen zwemmen.

    Het gemaal is ontworpen door ingenieursbureau DHV en architect Dick Slebos. Eind 2021 werd het complex aangewezen als gemeentelijk monument.

      Wethouder Van Essenweg 1-3

      Datering:
      1977
      Ontwerp:
      Slebos, D.
      Bouwstijl:
      Brutalisme
      Oorsponkelijke functie:
      Gemaal met dienstwoning
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      januari 2022

      Zoeken