• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: september 2021. Oostelijke ingang.
    Afbeelding uit: september 2021.
    Afbeelding uit: 1986. In de stationshal. Rechts loketten voor de kaartverkoop.
    Afbeelding uit: mei 1986. In de stationshal, nog voor de ingebruikname. In het midden de trap naar de sporen CS-Haarlem; boven het spoor tussen CS en Schiphol.
    Afbeelding uit: juni 1986. De oostkant, nog zonder metrostation.
    Afbeelding uit: september 2021. Oostzijde.
    Afbeelding uit: september 2021. Gezien richting CS.
    Afbeelding uit: september 2021. De kap met blauwe stalen bogen boven het spoor naar Schiphol.
    Afbeelding uit: september 2021. Het hooggelegen spoorwegperron.
    Afbeelding uit: september 2021. Een lift.
    Afbeelding uit: september 2021. Rechts de traverse naar het metrostation.
    Afbeelding uit: september 2021. De metrohalte.
    Afbeelding uit: september 2021. Het Hemboog-station.
    Afbeelding uit: september 2021. Op het perron van de Hemboog-halte.
    Afbeelding uit: september 2021. Het tram- en busstation (Carrascoplein).

    Bij Station Sloterdijk kruisen twee spoorverbindingen elkaar ongelijkvloers. Van oost naar west loopt de lijn Amsterdam - Haarlem, geopend in 1839 en voor dit station iets naar het noorden verlegd. Een niveau hoger ligt de stationshal. Daar weer boven loopt de lijn van Amsterdam CS naar Schiphol, die in 1986 geopend werd.

    Het was bij de opening het eerste station in Nederland met een ongelijkvloerse kruising. Station Duivendrecht volgde in 1993.

    Typerend voor de vormgeving is het gebruik van staal, glas en plastic en de frisse kleurstelling wit-rood-blauw. Kenmerkend is ook de wit-stalen vakwerkconstructie boven de stationshal en het hoge perron. Architect was Harry Reijnders (geb. 1954) van het ingenieursbureau van de NS.

    Aan de acht treinsporen werden in 1997 twee sporen toegevoegd voor de metrolijn Isolatorweg - Station Zuid, aan de oostkant. De perronkap daarvan werd ontworpen in de stijl van die van het spoorwegperron. De metrohalte is via een traverse verbonden met de stationshal.

    Op loopafstand van het stationsgebouw kwam in 2008 een halte aan de Hemboog, het stukje spoor dat sinds 2003 Schiphol rechtstreeks verbindt met Noord-Holland benoorden het Noordzeekanaal.

    Het station verving een ouder station Sloterdijk, geopend in 1956. Dat stond aan de Molenwerf, pal naast het dorp Sloterdijk.

    Oorspronkelijk stopten trams en bussen vĆ³Ć³r het station, op het Orlyplein. In 2010 verhuisden ze naar het lager gelegen plein ten zuiden van het stationsgebouw, het Carrascoplein.

      Station Sloterdijk. Orlyplein 99-119

      Datering:
      1986
      Ontwerp:
      Reijnders, H.
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Station
      Status:
      -
      Laatste wijziging:
      september 2021

      Er zijn 1 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (1)

      Zoeken