Het Stenen Hoofd is een voormalige havenpier aan de Westerdoksdijk in het IJ.
Eerder lagen hier enkele steigers, de Westelijke Handelssteigers, die in 1901 aan vervanging toe waren. De gemeente besloot dat jaar ze te vervangen door een landhoofd waar ook treinen op konden komen.
Het project werd ontworpen door een ingenieur van de afdeling Havenwerken van Publieke Werken. Het hoofd werd 200 meter lang en 50 meter breed. Het rustte op 11.000 palen. Er kwam een stalen loods op te staan, met enkele bijgebouwen (kantoor, schaftlokaal).
Het hoofd werd verhuurd aan de Staatsspoorwegen, die het deels onderverhuurden aan de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij. Die Rotterdamse rederij uit 1871 onderhield een passagiersdienst op Amerika: de Holland-Amerikalijn. Het verlangen de rederij aan Amsterdam te binden was voor de gemeente een belangrijke drijfveer achter de aanleg van de pier.
De spoorwegen zegden in 1930 de huur op. De NASM verliet de pier in 1931 en ging naar de Borneokade.
Tot 1968 legden hier nog schepen aan. De loods was in de jaren '70 bouwvallig geworden en werd afgebroken. Toen werd ook de kop van de pier afgegraven, waardoor een soort lagune ontstond. Het hoofd werd een oase voor diverse zeldzame soorten varens.
Stenen Hoofd. Westerdoksdijk