• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: mei 2015.
    Afbeelding uit: september 2016.
    Afbeelding uit: november 2020. Voorheen een pier.
    Afbeelding uit: juni 2018. De afgebroken punt van de pier.
    Afbeelding uit: augustus 2018.
    Afbeelding uit: mei 2015.
    Afbeelding uit: circa 1907. Het kantoorgebouw, en daarachter de lange loods.
Bron afbeelding: SAA, bestand ABBB00008000017.
    Afbeelding uit: 1933. De pier, met loods en een Brits marineschip (de HMS York).
    Afbeelding uit: mei 1964. Vier jagers en twee onderzeeboten van de Franse marine op bezoek in Amsterdam. De pier werd dat jaar ook gebruikt voor bezoeken van de Amerikaanse en Britse marines.

    Het Stenen Hoofd is een voormalige havenpier aan de Westerdoksdijk in het IJ.

    Eerder lagen hier enkele steigers, de Westelijke Handelssteigers, die in 1901 aan vervanging toe waren. De gemeente besloot dat jaar ze te vervangen door een landhoofd waar ook treinen op konden komen.

    Het project werd ontworpen door een ingenieur van de afdeling Havenwerken van Publieke Werken. Het hoofd werd 200 meter lang en 50 meter breed. Het rustte op 11.000 palen. Er kwam een stalen loods op te staan, met enkele bijgebouwen (kantoor, schaftlokaal).

    Het hoofd werd verhuurd aan de Staatsspoorwegen, die het deels onderverhuurden aan de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij. Die Rotterdamse rederij uit 1871 onderhield een passagiersdienst op Amerika: de Holland-Amerikalijn. Het verlangen de rederij aan Amsterdam te binden was voor de gemeente een belangrijke drijfveer achter de aanleg van de pier.

    De spoorwegen zegden in 1930 de huur op. De NASM verliet de pier in 1931 en ging naar de Borneokade.

    Tot 1968 legden hier nog schepen aan. De loods was in de jaren '70 bouwvallig geworden en werd afgebroken. Toen werd ook de kop van de pier afgegraven, waardoor een soort lagune ontstond. Het hoofd werd een oase voor diverse zeldzame soorten varens.

      Stenen Hoofd. Westerdoksdijk

      Datering:
      1905
      Ontwerp:
      Publieke Werken
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Pier
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      augustus 2017

      Zoeken