• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: november 2013. Bergplaats voor meubelen
Verhuizingen
Maatschappij Holland
    Afbeelding uit: november 2013.
    Afbeelding uit: 1941. Een advertentie van het verhuisbedrijf. Links het gebouw aan de Weesperzijde, daarachter de grote meubelopslag.
    Afbeelding uit: februari 2024.

    Transportbedrijf "Holland" kocht in 1894 dit terrein en liet er een gebouw neerzetten dat diende als kantoor, werkplaats, meubelopslag en stalling voor paarden en transportvoertuigen. Het gebouw stak 56 meter het binnenterrein in.

    Volgens een beschrijving uit 1896 waren in het voorgebouw woningen ondergebracht voor de directeur en voor de koetsier, en was daar een hooi- en haverzolder. De remise, werkplaats en kantoor waren in het achtergebouw, met op de verdiepingen de ruimtes waar meubels werden opgeslagen, onder de chique naam 'garde-meubles'.

    In 1899 breidde het bedrijf de activiteiten uit: het ging elektrische auto's verhuren. In de garage stond een grote gasmotor die de stroom moest opwekken om de accu's mee op te laden. De rijtuigen, open koetsjes voor twee personen, werden geleverd door de Nederlandsche Metaalwarenfabriek, Plantage Kerklaan 31.

    De "Holland" leverde de zeven Ć  tien auto's waarmee vanaf oktober 1900 de brievenbussen werden gelicht, als experiment. Het lichten gebeurde destijds op werkdagen maar liefst acht keer. Tot dan gebruikte de posterijen daarvoor karretjes die door paarden werden getrokken. De elektrische wagens mochten maximaal 11 km/uur rijden, en 12 in de aanloop naar steile bruggen. In februari 1901 viel men echter terug op paard en wagen: de elektrische auto's bleken te onbetrouwbaar, de proef was mislukt.

    Het bedrijf gebruikte ook het binnenterrein en enkele panden aan de huidige Wibautstraat, achter het gebouw aan de Weesperzijde. De meubelopslag werd in 1900 uitgebreid. In 1903 werd door de firma de bouw aanbesteed van "een fabriek bij de bestaande", vermoedelijk ook hier. Beide uitbreidingen werden ontworpen door de architecten Van Rossem & Vuyk.

    Diverse vooraanstaande zakenlieden, al dan niet met belangen in de NV, lieten zich rond 1900 met een auto van "Holland" van het station naar hun kantoor rijden.

    Het bedrijf leverde ook verhuisdiensten en bood boedelopslag aan. In de jaren 1930 kwam daar een autorijschool bij, eveneens onder de naam Holland. Het verhuisbedrijf annex inboedelopslag heeft hier tot in de jaren 1960 bestaan.

    In 2018 was er na jarenlang gesteggel tussen eigenaar en gemeente goedkeuring voor sloop en herbouw in oude stijl met twee extra verdiepingen. Het is onduidelijk of en wanneer dat plan wordt uitgevoerd.

      Weesperzijde 94

      Datering:
      1894
      Ontwerp:
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Garage en meubelopslag
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      februari 2024

      Er zijn 7 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (7)

      Zoeken