• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: september 2022.
    Afbeelding uit: februari 2019.
    Afbeelding uit: februari 2019.
    Afbeelding uit: september 2022.
    Afbeelding uit: september 2022.
    Afbeelding uit: september 2022.
    Afbeelding uit: maart 2023.
    Afbeelding uit: 1909. De oorspronkelijke situatie in 1909. De rode stip markeert de sluisdeurenloods.
    Afbeelding uit: juni 1896. In het midden de loods en daarachter de mastbok. Uitsnede van een foto uit 1896.

    Loods van de afdeling Onderhoud Haven- en Waterwerken van Publieke Werken. Hier werden de deuren van verschillende sluizen in de stad gebouwd en onderhouden.

    De loods stond oorspronkelijk op een andere plek, die in de jaren 1950-1960 verdween bij de bouw van de IJtunnel. Bij de aanleg van het Oosterdok in 1834 kwamen er landtongen aan weerszijden van de Oosterdoksluis (nu Oosterdokstoegang). De oostelijke werd een werkterrein voor haven- en sluizenonderhoud, met een grote mastbok, de "Stads-hijschbok". Met die bok konden bijvoorbeeld sluisdeuren van en naar schuiten worden getakeld. Naast de bok werd op een zeker moment de loods gebouwd.

    Het bouwjaar van de loods is niet bekend. Op een plattegrond van het terrein uit 1878 ontbreekt de loods. Hij is wel te zien op een foto van Jacob Olie uit 1893.

    Het werkterrein van de afdeling Havenwerken moest waarschijnlijk verdwijnen om na de bouw van de IJtunnel de toegang tot de Dijksgracht voldoende breed te laten zijn. Langs de Dijksgracht kreeg de afdeling toen diverse nieuwe gebouwen.

    Op een foto uit 1896 is de zuidgevel grotendeels open. Toen de loods in 1957 verplaatst werd, werd gezegd dat die kant een dichte wand had. De noordgevel had een flinke raampartij met daaronder uitneembare schotten. Door die schotten te verwijderen konden de sluisdeuren over rails naar binnen en naar buiten worden gereden.

    De loods kreeg op de nieuwe locatie schuifdeuren en een nieuw betonnen onderstuk. Door ruimtegebrek werd de loods evenwijdig aan het water geplaatst. De oude noordgevel werd de oostgevel. De balken en spanten van rondhout van de oude loods werden hergebruikt; er kwam nieuwe dakbedekking.

    De gemeentelijke afdeling Infrastructuur, Verkeer en Vervoer verliet het terrein in 2014. De culturele instelling Mediamatic kreeg daarop de gebouwen in gebruik. De loods wordt nu gebruikt voor presentaties en andere bijeenkomsten.

    In 2022 werd het gebouw aangewezen als gemeentelijk monument.

    Verderop in de Dijksgracht, even voorbij de Mariniersbrug, was een plek waar sluisdeuren onder water bewaard konden worden.

      Sluisdeurenloods. Dijksgracht bij 6

      Datering:
      Circa 1885 / 1957
      Ontwerp:
      Publieke Werken
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Werkplaats
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      januari 2023

      Zoeken