• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: december 2021.
    Afbeelding uit: augustus 2017. De achterzijde, ingericht als pleintje voor HBO-studenten.
    Afbeelding uit: augustus 2012. De beelden aan weerszijden van de ingang zijn van Hildo Krop. De vrouw heeft in haar hand een vlammend hart, symbool van vurige liefde; de man leunt op een tak met uitlopers die vermoedelijk nieuw leven uitbeelden.
    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: maart 2013. Gezien vanuit de Tweede Boerhaavestraat. Op de achtergrond is de zijvleugel van het gebouw te zien.
    Afbeelding uit: augustus 2017. Poort naar de Mauritskade.
    Afbeelding uit: september 2022. Gezien vanaf de dertiende verdieping van de overburen.

    Gebouwd voor de Amsterdamse Raad van Arbeid. De Raden van Arbeid voerden een deel van de socialeverzekeringswetten uit, tot ze in 1987 opgingen in de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

    Het gebouw is tegenwoordig in gebruik bij de Hogeschool van Amsterdam; eerst onder de naam "Singelgrachtgebouw" en nu als "Benno Premselahuis". Voor het nieuwe gebruiksdoel werd het in 2006-2007 grondig gerenoveerd.

    Het ontwerp dateert uit 1940. Blaauw werkte destijds samen met Jakob van der Veen. Beide overleden voordat de bouw begonnen resp. voltooid was; architect Zwiers rondde het project af.

    Het beeldhouwwerk van Hildo Krop bij de hoofdingang is het enige decoratieve element in de voor het overige strakke gevel.

    Deze plek was tot 1939 in gebruik bij het spoorwegstation Weesperpoort, het beginpunt van de Rhijnspoorweg naar Utrecht en Arnhem (vandaar de straatnaam Rhijnspoorplein). Dat kopstation werd overbodig door de bouw van het Amstelstation. Zodoende ontstond hier ruimte voor grote kantoren en een brede verkeersweg.

      Rhijnspoorplein 1, Mauritskade 9-10

      Datering:
      1951
      Ontwerp:
      Blaauw, C.J., J.H. van der Veen & H.T. Zwiers
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Kantoor
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      • Amsterdamse Top-100 Jonge Monumenten
      Laatste wijziging:
      augustus 2017

      Er zijn 40 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (40)

      Zoeken