1850-1940 | Wederopbouw | Na '65
>>>
  • architect
  • straat
  • stijl
  • functie
  • tools
  • Gereedschap

    Prins Bernhardplein 173-175, Wibautstraat 224, Pauwenpad 1

    Datering:
    1957-1960
    Architect:
    Erve, W.S. van de & R. van der Heyden
    Bouwstijl:
    Nieuwe bouwen
    Oorsponkelijke functie:
    Showroom, garage, kantoor
    Status:
    -

    De voormalige Renault-garage, hoofdkantoor van Renault Nederland. Door de locatie aan het begin van een belangrijke invalsweg is het gebouw een landmark, net als de gebouwen van de concurrenten Citroën op het Stadionplein en Volkswagen aan de Overtoom.

    De showroom was op de begane grond; op de verdieping en op het dak was parkeerruimte. Het gebouw rust op paddestoelvormige pilaren, geheel volgens de principes van Le Corbusier, bij wie architect Van de Erve een tijd heeft gewerkt. De vliesgevels aan de lange zijdes waren gemaakt van aluminium met panelen van draadglas. De kopgevels waren betegeld met blauwe mozaïeksteentjes, en hadden één rij met kleine ramen. Boven de platte doos steekt aan de kant van het plein een kantoortoren uit, met aan de oostgevel een klok.

    Renault vertrok in 2000 naar Schiphol. Er volgde een renovatie van het gebouw, waarbij de kopgevels werden gewijzigd: geen steentjes meer, en er kwamen twee langwerpige ramen in plaats van de ene rij.

    Op de begane grond zitten nu onder meer een sportschool en café-restaurant Dauphine, vernoemd naar een populair model auto van Renault.

    Dagblad De Tijd / De Maasbode schreef bij de opening in januari 1960:

    Door zijn komst naar Amsterdam heeft Renault niet alleen een belangrijk object aan de hoofdstedelijke economie toegevoegd — er zullen in het centrum ongeveer 300 personen werken — doch tevens de hoofdstad op een belangrijk punt met een waardevolle architectonische prestatie verrijkt. De Haagse architect R. van der Heyden, aan wie in samenwerking met ir. W.S. van de Erve de bouwopdracht werd toevertrouwd, zag zich voor de moeilijke taak gesteld uiteenlopende elementen als magazijnen, service-afdelingen, showrooms en administratieafdelingen tesamen te brengen op een trapeziumvormig terrein en wel op een punt, dat een „fabriekachtige” presentatie niet toeliet. Hij heeft deze opdracht bijzonder bekwaam opgelost. Hoewel de verschillende componenten in het gebouw duidelijk tot uitdrukking komen, vormt het toch een massa, die overigens allerminst massaal werkt.

    Het betonskelet maakt dragende muren overbodig. De „curtain-walls” geven het geheel een zeer open en doorzichtig aspect, waarbij als een originele architectonische vondst het administratiegebouw opvalt, dat, op een geheel ander mathematische grondplan uit het trapeziumvormige hoofdgebouw oprijst.

    [..]

    Inwendig wordt men op gelijke wijze door de intelligente constructieve ordening getroffen. Hoewel aan de details een, voor een modern gebouw opmerkelijke aandacht is besteed, blijft de detaillering in de werkruimten toch van een forsheid, die in overeenstemming is met de aard van de werkzaamheden. In de showrooms e.d. heerst een verfijnder sfeer, waarbij voorzichtig met kleureffecten is gewerkt, effecten overigens, die vooral verkregen werden door Italiaanse mozaïektegels in zachte tinten en die slechts bedoeld zijn om de architectonische effecten te benadrukken.

    Bronnen & links:
    • Van Hooff et al.: Langs moderne architectuur, 1994
    • Citaat: De Tijd De Maasbode 22-1-1960, (Delpher) resolver.kb.nl/…
    Laatste wijziging:
    juli 2017
    Link Twitter Facebook E-mail

    Er zijn 5 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.