• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: april 2021. Hoek Vliegtuigstraat (links) - Pilotenstraat.
    Afbeelding uit: april 2021. Zuidkant, met rechts de nieuwbouw van bureau Neutelings Riedijk.
    Afbeelding uit: april 2021. Oostgevel (links) en de lange noordgevel.
    Afbeelding uit: april 2021. Oostgevel, Valschermkade. Oorspronkelijk liepen ook de twee middelste hallen door tot aan de straat. Daar is nu een open ruimte gemaakt.
    Afbeelding uit: juni 1950. Gevels en situatie.
    Afbeelding uit: 1953. De fabriek gezien vanuit het zuidwesten.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010122040627.
    Afbeelding uit: april 1952. Foto gemaakt bij de opening van de fabriek, 16 april 1952. Links burgemeester d'Ailly.

    Gebouwd als fabriek met kantoor en drie dienstwoningen van fietsenfabrikant Simplex, op het bedrijventerrein Schinkel.

    Simplex was in 1887 in Utrecht opgericht als vervaardiger van allerlei machines. In 1896 verhuisde het bedrijf naar Amsterdam, waar het zich toelegde op de productie van fietsen. De leiding was toen in handen van P.J.M. Leeuwenberg, een lid van de familie van ijzerhandelaars.

    De Amsterdamse fabriek stond aan de Overtoom, in een pand ontworpen door architect Van Straaten. Daar werden gedurende enige tijd ook motorfietsen en zelfs auto's gemaakt. Na de Tweede Wereldoorlog werd dit nieuwe pand in West gebouwd, waar aanzienlijk meer ruimte was. Op de plek van de fabriek aan de Overtoom staat nu een revalidatiecentrum.

    De nieuwe fabriek werd ontworpen door de gebroeders Langhout, die al diverse andere grote bedrijfspanden op hun naam hadden staan. Het complex bestond grotendeels uit zes lange oost-west lopende hallen, met sheddaken die voor een optimale lichtinval zorgden. Alle hallen liepen door tot aan de Valschermkade. Aan de west- en zuidkanten waren kantoren en een drietal dienstwoningen. Er werkten in 1952 zo'n 300 mensen in het pand. In 1953 kwam ook de overgenomen concurrent Locomotief naar de Pilotenstraat.

    In de jaren '50 bloeide het bedrijf nog, maar daarna ging het minder. Simplex vertrok in 1965 uit de fabriek, toen de productie werd uitbesteed aan Juncker in Apeldoorn. Het pand werd overgenomen door de farmaceutische groothandel Brocades-Stheeman, die in 1966 overkwam van de Looiersgracht. Het pand werd daartoe eerst verbouwd tot een groot magazijn met kantoren, wederom door bureau Langhout. Brocades, later Brocacef geheten, bleef hier tot in de jaren '90.

    In 2001-2003 werd het pand verbouwd tot bedrijfsverzamelgebouw A-Factorij, naar ontwerp van het Rotterdamse bureau Neutelings Riedijk. Daarbij werden de lange hallen voorzien van enkele patio's en kreeg de zuidkant drie paviljoen-achtige loges. Reclamebureau Ogilvy werd een van de grotere gebruikers.

      Pilotenstraat 35-45, Vliegtuigstraat 25

      Datering:
      1952
      Ontwerp:
      Langhout, G.J. & A.J. Langhout
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Fabriek
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      april 2021

      Er zijn 4 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (4)

      Zoeken