De Utrechtsebrug, brug 439 in de Amsterdamse telling, een betonnen verkeersbrug.
De totale lengte is 250 meter. De grootste overspanning bedraagt 56 meter. De brug vormt het begin van de A2, de rijksweg naar Utrecht die ook in 1954 geopend werd.
De eerste ontwerpen voor de brug werden al voor de oorlog gemaakt, door Piet Kramer. Na diens pensioen in 1952 werden ontwerp en constructie aangepast onder leiding van G.F. Jansonius.
De ingebruikname van de brug en de autoweg leidde tot veel extra verkeer op de Kennedylaan (toen nog Rivierenlaan). Voor voetgangers en fietsers werd daarom een tunnel onder de weg door gemaakt, ter hoogte van de Kuinderstraat (gereed 1955).
Geteld vanuit de binnenstad was dit de achtste brug over de Amstel (tussen haakjes het bouwjaar van de huidige versie):
Halvemaansbrug (1940)
Blauwbrug (1883)
Magere Brug (1934)
Hogesluis (1883)
Torontobrug (1969)
Nieuwe Amstelbrug (1906)
Berlagebrug (1932)
Utrechtsebrug. Nieuwe Utrechtseweg
Er zijn 138 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.