1850-1940 | Wederopbouw | Na '65
>>>
  • architect
  • straat
  • stijl
  • functie
  • tools
  • Gereedschap

    De Nieuwezijds Voorburgwal ontwikkelde zich vanaf ongeveer 1900 tot dé krantenstraat van Amsterdam, en zelfs van heel Nederland. Vrijwel alle belangrijke kranten waren hier gevestigd, met redactie en drukkerij. Naar het Londense voorbeeld werd de straat ook wel Fleet Street genoemd.

    Factoren die in meer- of mindere mate een rol speelden bij die ontwikkeling:
    - centraal gelegen in de stad: gunstig voor verspreiding onder abonnees en voor de losse verkoop;
    - brede straat, destijds nog goed bereikbaar: gunstig voor de aanvoer van papier en voor de distributie;
    - nabijheid van het Centraal Station: gunstig voor de distributie buiten de stad;
    - nabijheid van het hoofdpostkantoor: telegrammen via de Rijkstelegraaf konden snel bij de redacties komen;
    - nabijheid van nieuwsbronnen zoals de diverse beurzen op het Damrak.

    Kranten waren vaak het orgaan van een maatschappelijke zuil. Die vonden het belangrijk om zich te laten zien in de stad.

    Kranten aan de Nieuwezijds:
    - 56-60: De Standaard; vanaf 1945 Trouw;
    - 67: De Tijd;
    - 225: eerst Het Nieuws van den Dag, vanaf 1930 de Telegraaf;
    - 234-240: Algemeen Handelsblad;
    - 278-280: Reuter's Telegram Compagnie (persbureau);
    - 325-335: Het Nieuwsblad voor Nederland. In 1948 kwam hier de Volkskrant;
    - 361-365: De Courant.

    Het socialistische dagblad Het Volk zat vanaf 1900 op de Geldersekade.

    Vanaf de jaren 1960 verlieten de kranten het centrum. Belangrijke redenen daarvoor waren bereikbaarheidsproblemen en gebrek aan ruimte voor uitbreiding.

    Kranten

    Alle thema's

    Bronnen & links:
    • F. van de Poll: De modernisering van het krantenbedrijf; vier voormalige dagbladvestigingen aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal. Jaarboek Monumentenzorg 1994.
    Laatste wijziging:
    december 2018