• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: november 2011. Plantage Middenlaan. Dit koetshuis werd een autowerkplaats.
    Afbeelding uit: maart 2012. Herengracht. Koetshuis met bovenwoningen.
    Afbeelding uit: april 2013. Swammerdamstraat. Afgebroken en herbouwd met enkele verdiepingen erbij.
    Afbeelding uit: augustus 2015.
    Afbeelding uit: maart 2019. Huidekoperstraat.

    Koetshuizen

    Om plek te bieden aan de koetshuizen van de welgestelden aan de grachten werden in de zeventiende eeuw straten als Langestraat en Kerkstraat aangelegd. Door de koetshuizen aan de achterzijde van de grachtenpanden te plaatsen in plaats van ernaast, werd geen kostbare ruimte aan de gracht verspild.

    In de negentiende eeuw verrezen nog steeds nieuwe koetshuizen in de Kerkstraat. Ook in nieuwe wijken werden ze veelal achter de woonhuizen gepland, bijvoorbeeld in het straatje Achter Oosteinde en in de Swammerdamstraat (achter de Weesperzijde). Maar er werden ook nieuwe koetshuizen gebouwd op duurdere plekken, zoals Herengracht, Overtoom en Plantage Middenlaan. Die kwamen aan de straat en incidenteel in de achtertuin.

    De indeling was overwegend praktisch. Op de begane grond stonden de paarden en de koetsen; daarboven woonde de koetsier, veelal met zijn gezin, en was een hooizolder.

    Met de opkomst van de auto, vanaf ongeveer 1900, verdwenen de paarden uit het straatbeeld. De meeste koetshuizen gingen dienen als stalling van de automobiel.

    Alle thema's

    Laatste wijziging:
    juli 2020

    Zoeken