Blok met naast 36 woningen ook ateliers, winkels, een bankkantoor (Amro), een garage met showroom en kantoren. Opdrachtgever van dit multifunctionele flatgebouw was aannemersbedrijf Freek van der Meijden. Het staat op het terrein waar vastgoedondernemer Maurits Caransa na de oorlog een autosloperij annex benzinepomp was begonnen.
In het wederopbouwplan-Jodenbreestraat uit 1953 werd de straat die voor de oorlog het hart van de Jodenbuurt was, getransformeerd tot een verkeersweg richting Prins Hendrikkade met aan weerszijden voornamelijk bedrijfsgebouwen. De gebouwen konden een slag hoger worden dan gebruikelijk in Amsterdam.
Zeshoekige vensters komen vaker voor in het werk van Arthur Staal; bijvoorbeeld in zijn gebouw Metropool in de Weesperstraat.
De begane grond is in de loop der jaren aangetast, vooral door de komst van andere functies. De gevel is ook niet meer in oorspronkelijke staat: begin 21e eeuw werd de zwarte kleur baksteenrood. In de leeggekomen Fordgarage op de Waterloopleinhoek kwamen winkels en een Coffee Company; het bankkantoor op de Jodenbreestraathoek verloor de betonnen omlijsting met zeskantige ramen en werd een winkel.
Een van de voorlopers op deze plek was een synagoge, die later verenigingsgebouw "De Herschepping" werd. Dat gebouw werd in 1931 gesloopt, waarna het terrein tot na de oorlog braak lag. Ter herinnering prijkt de naam nu boven de ingangen aan Waterlooplein en Jodenbreestraat.
Waterlooplein 129-165, Jodenbreestraat 96-138, Houtkopersdwarsstraat 1-3
Er zijn 18 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.