• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: november 2019.
    Afbeelding uit: november 2019.
    Afbeelding uit: november 2019.
    Afbeelding uit: november 2019. Gezien naar de Poolstraat op Wittenburg.
    Afbeelding uit: november 2019.
    Afbeelding uit: maart 2020.
    Afbeelding uit: november 2019. Een van de staanders met hergebruikte kwadrantkolommen.
    Afbeelding uit: november 2019.
    Afbeelding uit: november 2019.

    Brug 1904, een dubbele ophaalbrug voor fietsers over de Wittenburgervaart. De brug, bekend als de Ezelsbrug, verbindt de eilanden Oostenburg en Wittenburg.

    De ontwerper, Dirk Sterenberg (1921-1996), werkte bij de afdeling Bruggen van de Dienst Openbare Werken.

    Er werd gekozen voor een ophaalbrug om de destijds nog bestaande scheepswerf Wiener over water bereikbaar te houden. Voor de staanders van de hameien werden geklonken kolommen gebruikt uit een afgebroken pand. Vanwege de vorm heten ze kwadrantkolommen.

    De brug was een van de vier bruggen die in die periode werden gebouwd om de Oostelijke Eilanden, inclusief de Kadijken, beter te ontsluiten voor fietsers en voetgangers. Ze kregen allemaal een dierennaam: de Nijlpaardenbrug (1907, bij Artis over het Entrepotdok, de Pelikaanbrug (277, over de Nieuwe Vaart), en de Witte Katbrug (1914, over de Kattenburgervaart).

      Ezelsbrug. Poolstraat

      Datering:
      1987
      Ontwerp:
      Sterenberg, D.L.
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Brug
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      • W. van Leeuwen in Binnenstad 294, 2019.
      Laatste wijziging:
      november 2019

      Zoeken