• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: september 2017. Het zitje.
    Afbeelding uit: circa 1891. De feestelijke opening van de sluizen.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00004005070.
    Afbeelding uit: 1887. Ontwerptekening uit het archief van Publieke Werken.
    Afbeelding uit: 1912. De schutsluizen in 1912.
    Afbeelding uit: circa 1930. Foto gemaakt tussen 1920 en 1940.
    Afbeelding uit: circa 1950. Schepen in de sluizen. Bron: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
    Afbeelding uit: mei 1952.
    Afbeelding uit: mei 1952.
    Afbeelding uit: augustus 1959. Links van de schutsluis waar het schip naartoe vaart staan de 22 meter hoge heftorens van de keersluis. Foto gemaakt enkele weken voordat de 80 meter brede stalen schuif erin werd gehangen.
    Afbeelding uit: april 1968. Keersluis en schutsluis gezien vanaf de Amsterdamsebrug.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010122044484.
    Afbeelding uit: juni 1986. Bron afbeelding: SAA, bestand B00000037298.
    Afbeelding uit: 2007. Sloop van de torens van de keersluis.
Bron afbeelding: SAA, bestand D10120000828.

    Om een betere vaarverbinding tussen Amsterdam en Utrecht en verder te krijgen werd tussen 1886 en 1892 het Merwedekanaal gegraven. Het kanaal bood een alternatief voor de aloude Keulse Vaart. Hier aan het begin van het kanaal werd een dubbele schutsluis gebouwd. Elke sluiskom was 120 meter lang en 14 meter breed.

    Het kanaal werd tussen 1933 en 1952 verbreed, en heet sindsdien Amsterdam-Rijnkanaal. Het sluizencomplex werd echter niet gewijzigd. Voor de steeds groter wordende schepen lag het wel flink in de weg. Daarom werd de oostelijke sluiskom in 1957-1960 alsnog verwijderd en het kanaal ter plekke verbreed.

    Tegelijk kwam er een keersluis, die in geval van nood bij IJmuiden het kanaal af kon sluiten om overstroming van het zuidelijk gelegen land te voorkomen.

    De keersluis werd in 2008 afgebroken; nieuwe sluizen bij IJmuiden werden veilig genoeg geacht. Het resterende sluiseiland met dienstwoning werd in 2014 verwijderd, zodat het scheepvaartverkeer hier nergens meer hinder van zou moeten ondervinden.

    Van delen van de negentiende-eeuwse sluizen werd toen langs het kanaal een zitje gemaakt.

      Sluizen Merwedekanaal. Westelijke Merwedekanaaldijk

      Datering:
      1891 / 1960
      Ontwerp:
      Rijkswaterstaat (J. Kluit ?)
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Schutsluizen / keersluis
      Status:
      Gesloopt, 1957 / 2008 / 2014
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      augustus 2022

      Zoeken