Om een betere vaarverbinding tussen Amsterdam en Utrecht en verder te krijgen werd tussen 1886 en 1892 het Merwedekanaal gegraven. Het kanaal bood een alternatief voor de aloude Keulse Vaart. Hier aan het begin van het kanaal werd een dubbele schutsluis gebouwd. Elke sluiskom was 120 meter lang en 14 meter breed.
Het kanaal werd tussen 1933 en 1952 verbreed, en heet sindsdien Amsterdam-Rijnkanaal. Het sluizencomplex werd echter niet gewijzigd. Voor de steeds groter wordende schepen lag het wel flink in de weg. Daarom werd de oostelijke sluiskom in 1957-1960 alsnog verwijderd en het kanaal ter plekke verbreed.
Tegelijk kwam er een keersluis, die in geval van nood bij IJmuiden het kanaal af kon sluiten om overstroming van het zuidelijk gelegen land te voorkomen.
De keersluis werd in 2008 afgebroken; nieuwe sluizen bij IJmuiden werden veilig genoeg geacht. Het resterende sluiseiland met dienstwoning werd in 2014 verwijderd, zodat het scheepvaartverkeer hier nergens meer hinder van zou moeten ondervinden.
Van delen van de negentiende-eeuwse sluizen werd toen langs het kanaal een zitje gemaakt.
Sluizen Merwedekanaal. Westelijke Merwedekanaaldijk