• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: december 2015. De goudkleurige beelden van kunstenaar Guido Geelen uit 1999 zijn een variant op de aloude uithangborden en gapers.
    Afbeelding uit: november 2011.
    Afbeelding uit: december 2015. Voetgangerstunnel tussen Nieuwe Teertuinen en Haarlemmer Houttuinen.
    Afbeelding uit: december 2015. De goudkleurige 'uithangborden' met alledaagse voorwerpen zijn een kunstproject uit 1999 van Guido Geelen. Er is geen directe relatie met de winkels en werkplaatsen.
    Afbeelding uit: juni 1872. De bouw van het eerste viaduct langs de Haarlemmer Houttuinen.
    Afbeelding uit: december 2015. Spoorbrug over een soort uithoek van de Korte Prinsengracht.
    Afbeelding uit: september 2020. Onder de spoorbrug over de Korte Prinsengracht.
    Afbeelding uit: juli 1899. De mannen roeien naar de Korte Prinsengracht, onder het viaduct door. Op de achtergrond de brug naar het Bickerseiland (rechts).
    Afbeelding uit: oktober 1972. Tijdens de sloop van de Haarlemmer Houttuinen tbv de autoweg.

    Een ruim 500 meter lang spoorwegviaduct, dat oorspronkelijk van de Korte Prinsengracht tot aan de Singelgracht liep.

    In de jaren 1870 werd naar ontwerp van de toenmalige spoorwegarchitect A.L. van Gendt een gemetseld viaduct gebouwd, parallel aan het huidige maar iets naar het noordoosten. Het was onderdeel van de spoorlijn die van het westen naar (het toen nog te bouwen) Centraal Station ging.

    Tegelijk met het viaduct werden spoorbruggen gebouwd over de Singelgracht en vĆ³Ć³r de Eenhoornsluis. Het viaduct was in 1873 gereed. Het duurde nog tot 1878 voor er treinen over gingen rijden: toen was het tijdelijke station Westerdok gereed. Vanaf 1889 reden de treinen door naar het toen geopende Centraal Station.

    In de jaren 1920 werd het spoor ten westen van CS verdubbeld en kwam er een tweede viaduct, dat er nu nog staat.

    Onder de bogen van de viaducten waren bedrijfsruimtes, die ontsloten werden via een straat tussen de viaducten die in de jaren 1970 ook officieel de naam Tussen de Bogen kreeg.

    In 1993 werd het oudste, noordoostelijke viaduct afgebroken, toen de NS nogmaals nieuwe sporen aanlegde. Daarbij verdween ook de straat.

      Tussen de Bogen 7-103

      Datering:
      1873 / 1920
      Ontwerp:
      Gendt, A.L. van
      Bouwstijl:
      Traditioneel bouwen
      Oorsponkelijke functie:
      Viaduct
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      september 2021

      Er zijn 6 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (6)

      Zoeken