• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: september 2019.
    Afbeelding uit: maart 2021.
    Afbeelding uit: maart 2021.
    Afbeelding uit: februari 2012. Rechts de achterkant van het gebouw.
    Afbeelding uit: april 2021. Rechts de 'achterkant' na de renovatie.
    Afbeelding uit: november 2011. Rechts de voorkant (=straatzijde).
    Afbeelding uit: november 2011. Achterzijde.
    Afbeelding uit: september 2015. Gezien van het nieuwere, tweede Citroëngebouw.
    Afbeelding uit: april 1961. Presentatie van de Citroën Ami. De voorgevel is sindsdien sterk gewijzigd.
    Afbeelding uit: juli 1975. Voorgevel in 1975.
Bron afbeelding: SAA, bestand B00000013593.

    De eerste, zuidelijke, van de twee Citroëngarages die Wils op het Stadionplein bouwde. De gemeente had de plek beschikbaar gesteld aan de autofabrikant op voorwaarde dat Wils, architect van het stadion, ook dit gebouw zou ontwerpen.

    Citroën was al langer actief in Amsterdam, vanuit een vestiging op de Weteringschans.

    Op het Stadionplein verrees een rationeel opgezet gebouw, met enige invloed van de Amsterdamse School (ronde erkers) en Frank Lloyd Wright (luifels). Op de begane grond was de showroom, op de verdieping de werkplaats. Er was ook een entrepot, voor auto's die nog niet waren ingeklaard bij de douane.

    Wils had aanvankelijk een betonconstructie in gedachten, maar uiteindelijk werd gekozen voor staal; volgens Wils vanwege kortere bouwtijd en lagere kosten.

    Het huidige gebouw is een reconstructie uit de jaren 1970. Oorspronkelijk was het gebouw okergeel (gele verbandsteen), en dat was het nog toen het tweede Citroëngebouw geopend werd. Later werd het wit gepleisterd.

    Tijdens de Spelen stond hier het gebouw voor krachtsporten, dat meteen na de Spelen werd gesloopt.

    Wils ontwierp ook het andere Citroëngebouw, dat in 1962 gereed was.

    Citroën verliet het gebouw in 2014. Het wordt nu (2019) opgeknapt en verbouwd voor kantoor- en retailfuncties (architectenbureau BiermanHenket).

      Eerste Citroëngarage. Stadionplein 28-30

      Datering:
      1929-1931
      Ontwerp:
      Wils, J.
      Bouwstijl:
      Rationalisme invloed F.L. Wright
      Oorsponkelijke functie:
      Garage en kantoor
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      • Verslag opening: Algemeen Handelsblad 25-6-1931, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • G. Westerhout: Het Citroën-gebouw aan het Stadionplein, in Bouwkundig Weekblad jrg. 52 nr 18, mei 1931.
      Laatste wijziging:
      juli 2019

      Er zijn 10 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (10)

      Zoeken