De eerste, zuidelijke, van de twee Citroëngarages die Wils op het Stadionplein bouwde. De gemeente had de plek beschikbaar gesteld aan de autofabrikant op voorwaarde dat Wils, architect van het stadion, ook dit gebouw zou ontwerpen.
Citroën was al langer actief in Amsterdam, vanuit een vestiging op de Weteringschans.
Op het Stadionplein verrees een rationeel opgezet gebouw, met enige invloed van de Amsterdamse School (ronde erkers) en Frank Lloyd Wright (luifels). Op de begane grond was de showroom, op de verdieping de werkplaats. Er was ook een entrepot, voor auto's die nog niet waren ingeklaard bij de douane.
Wils had aanvankelijk een betonconstructie in gedachten, maar uiteindelijk werd gekozen voor staal; volgens Wils vanwege kortere bouwtijd en lagere kosten.
Het huidige gebouw is een reconstructie uit de jaren 1970. Oorspronkelijk was het gebouw okergeel (gele verbandsteen), en dat was het nog toen het tweede Citroëngebouw geopend werd. Later werd het wit gepleisterd.
Tijdens de Spelen stond hier het gebouw voor krachtsporten, dat meteen na de Spelen werd gesloopt.
Wils ontwierp ook het andere Citroëngebouw, dat in 1962 gereed was.
Citroën verliet het gebouw in 2014. Het wordt nu (2019) opgeknapt en verbouwd voor kantoor- en retailfuncties (architectenbureau BiermanHenket).
Eerste Citroëngarage. Stadionplein 28-30
Er zijn 10 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.