Brug 222, een stalen ophaalbrug over de Kloveniersburgwal vóór de Staalstraat, met twee vaste stenen doorvaarten. Eerder lag hier een dubbele basculebrug.
Het gemeentebestuur wilde in 1895 de bestaande brug vervangen door een vaste brug: goedkoper in onderhoud en er is geen brugwachter nodig. Tegen dat voornemen maakten de eigenaren van de stoomvaartdiensten die op de Kloveniersburgwal laadden en losten bezwaar. Zij zagen geen heil in de voorgestelde verplaatsing van de losplaatsen naar de Binnen-Amstel; het zou daar te druk zijn. De gemeenteraad was het in meerderheid eens net de reders, zodat de oude brug vervangen werd door een eveneens beweegbare ophaalbrug.
Het bouwen en plaatsen van de brug werd verzorgd door U.H. Elzinga, een scheepsbouwmeester en aannemer woonachtig op het Haarlemmerplein met werkplaats vermoedelijk op het Prinseneiland.
In 1955 werd de brug een meter verbreed. Er werd toen een aluminium wegdek aangebracht: vandaar de naam Aluminiumbrug. Het was de eerste permanente aluminiumbrug in Nederland en de zevende in de wereld. De nieuwe onderdelen werden geleverd door maatschappij De Schelde uit Vlissingen.
De brug heeft geen motor maar kan met de hand bediend worden.
Aluminiumbrug. Staalstraat
Er zijn 2 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.