• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: januari 2012.
    Afbeelding uit: september 2020.
    Afbeelding uit: 1864. De voorganger van de voorganger van de huidige brug. Op de achtergrond staat nog de toren Swijgh Utrecht; later kwam daar het Doelenhotel.
    Afbeelding uit: augustus 1955. In verband met werk aan de brug was een hulpbrug aangelegd.
    Afbeelding uit: september 2020. Gezien vanuit de Staalstraat.
    Afbeelding uit: september 2020.
    Afbeelding uit: 1896. Zijaanzicht. Uitsnede van een bestektekening.
    Afbeelding uit: september 2020. Een van de twee kwadranten, de beugels waaraan het val (de klep) omhoog kan worden getrokken.

    Brug 222, een stalen ophaalbrug over de Kloveniersburgwal vóór de Staalstraat, met twee vaste stenen doorvaarten. Eerder lag hier een dubbele basculebrug.

    Het gemeentebestuur wilde in 1895 de bestaande brug vervangen door een vaste brug: goedkoper in onderhoud en er is geen brugwachter nodig. Tegen dat voornemen maakten de eigenaren van de stoomvaartdiensten die op de Kloveniersburgwal laadden en losten bezwaar. Zij zagen geen heil in de voorgestelde verplaatsing van de losplaatsen naar de Binnen-Amstel; het zou daar te druk zijn. De gemeenteraad was het in meerderheid eens net de reders, zodat de oude brug vervangen werd door een eveneens beweegbare ophaalbrug.

    Het bouwen en plaatsen van de brug werd verzorgd door U.H. Elzinga, een scheepsbouwmeester en aannemer woonachtig op het Haarlemmerplein met werkplaats vermoedelijk op het Prinseneiland.

    In 1955 werd de brug een meter verbreed. Er werd toen een aluminium wegdek aangebracht: vandaar de naam Aluminiumbrug. Het was de eerste permanente aluminiumbrug in Nederland en de zevende in de wereld. De nieuwe onderdelen werden geleverd door maatschappij De Schelde uit Vlissingen.

    De brug heeft geen motor maar kan met de hand bediend worden.

      Aluminiumbrug. Staalstraat

      Datering:
      1897 / 1955
      Ontwerp:
      Publieke Werken
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Brug
      Status:
      Rijksmonument (518399)
      Bronnen & links:
      • Bruggenlijst (DIVV 2007)
      • Discussie in gemeenteraad: Dagblad van Zuid-Holland en 's-Gravenhage 18-4-1895, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • Aanbesteding: Het Nieuws van den Dag 29-12-1896, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • Verbreding, aluminium: De Waarheid 15-12-1955, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      Laatste wijziging:
      juni 2023

      Er zijn 2 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (2)

      Zoeken