• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: april 2021.
    Afbeelding uit: mei 2020.
    Afbeelding uit: 1905. Opstand, doorsnede, plattegrond en situatie.
    Afbeelding uit: mei 2020.
    Afbeelding uit: oktober 2016.
    Afbeelding uit: oktober 2016.
    Afbeelding uit: mei 2020.

    Brug 187, een brug over de Singelgracht, in het verlengde van de Spinozastraat.

    Over de voorlopers van de huidige brug liep een zijtak van de Rhijnspoorweg, de spoorlijn van Utrecht naar het station Weesperpoort. De zijtak, bekend als de Doklijn, liep van de Rhijnspoorweg, over de brug, door de huidige Sarphatistraat, naar het goederenoverslagstation bij het Entrepotdok.

    De Doklijn is al te zien op stadskaarten uit 1847, inclusief brug over de Singelgracht. De spoorlijn werd rond 1900 opgeheven. De gemeente verving de spoorbrug in 1905-1906 door een nieuwe brug, waar tot circa 1940 een tram over reed. In de jaren 1970 lagen er weer tramrails op de brug, voor een tijdelijke omleiding in verband met de metrobouw. Sinds 1976 mogen alleen fietsers en voetgangers over de brug.

    In 2016 werd de brug vernoemd naar de arts Samuel de Ranitz (1834-1913), oprichter van het Emma Kinderziekenhuis in de Sarphatistraat.

      Dr. Samuel de Ranitzbrug. Spinozastraat

      Datering:
      1906
      Ontwerp:
      Publieke Werken
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Brug
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      augustus 2022

      Zoeken