• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: augustus 2016.
    Afbeelding uit: augustus 2016.
    Afbeelding uit: januari 1932.
    Afbeelding uit: 1931. Autolift en hellingbaan. "Op de helling 1e versnelling" en "Niet loopen op de helling".
Bron afbeelding: SAA, bestand ANWG00198000005.
    Afbeelding uit: 1931. Bron afbeelding: SAA, bestand ANWG00198000002.
    Afbeelding uit: 1931. Bron afbeelding: SAA, bestand ANWG00198000001.
    Afbeelding uit: november 2020. 2020, tijdens de renovatie.
    Afbeelding uit: augustus 2021. De lantaarn op de toren is terug.

    Gebouwd als garage en werkplaats van autohandel Sieberg, met stalling voor auto's van buurtbewoners (Schelde-garage). In het pand was plek voor 400 auto's. Oorspronkelijk waren er een autolift en inpandige hellingbanen tussen de verdiepingen.

    Henri Sieberg was sinds de jaren 1910 actief in de autohandel, aanvankelijk als importeur en dealer van Ford, in een pand aan de Prinsengracht. In 1923 opende hij een showroom aan de Stadhouderskade bij de Hemonystraat (nu Lidl), en in 1925 een groot garagepand aan de Valckenierstraat. Dat laatste pand werd al snel weer verkocht aan de gemeente die er de garage van de GG&GD in vestigde. Sieberg had de plek gekozen vanwege de vele forensen die via het nabijgelegen Weesperpoortstation de stad in kwamen en die in zijn garage hun stadsauto konden stallen. Toen hij vernam dat dat station gesloten zou worden, wilde hij van de garage af.

    Op het Scheldeplein liet Sieberg toen dit pand neerzetten, waar hij auto's van het merk Willys ging verkopen en vanaf 1938 ook zou assembleren. Het Algemeen Handelsblad nam in februari 1931 een kijkje in het "glazen paleis" in aanbouw:

    Alles aan dit gebouw, dat geheel uit gewapend beton, glas en ijzer is opgetrokken, spreekt van efficiency. Men moet oprechte bewondering hebben voor den volslagen practischen kijk, waardoor geen de minste geriefelijkheid ten dienste van den cliƫnt is achterwege gebleven, terwijl toch de zaak in z'n geheel zoo klaar-eenvoudig en zoo zonder den minsten opsmuk is gehouden.

    De firma Sieberg trok zich na de oorlog terug op de Stadhouderskade. Hier in Zuid kwam Van Werkhoven's Automobielbedrijf. In de jaren 1960 werd het pand gekocht door de familie Knijn, die er aanvankelijk Fiats verkocht en een schadewerkplaats dreef. In 1971 werden de werkplaatsen door Knijn ingericht als bowlinghal; de glazen gevel van Dekker werd toen vervangen door de meer gesloten huidige ramen. In 1979 verdween ook de Fiatgarage toen de begane grond werd ingericht als bankfiliaal. Sinds 2006 zit er een supermarkt. De parkeergarage is nog altijd als zodanig in gebruik.

      Scheldeplein 1-5

      Datering:
      1932
      Ontwerp:
      Dekker, N.Ch.
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Garage
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      juli 2017

      Er zijn 16 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (16)

      Zoeken