• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: 1848. De eerste stationsgebouwen. Rechts de brug over de Singelgracht naar het Weesperplein.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010097004816.
    Afbeelding uit: 1935-1938. De overkapping, gezien aan de kant van het Weesperplein. Collectie NS / Het Utrechts Archief, cat.nr 166678.
    Afbeelding uit: mei 1902. Een trein staat klaar voor vertrek.
    Afbeelding uit: 1913. Het stationsgebouw, aan de oostkant van de perronoverkapping. Collectie NS / Het Utrechts Archief, cat.nr 155993.
    Afbeelding uit: 1934. Links het stationsgebouw van de spoorwegen, rechts een tram en het stationsgebouw van de Gooise Stoomtram. Collectie NS / Het Utrechts Archief, cat.nr 163666.
    Afbeelding uit: circa 1925. Ten westen van de grote overkapping voor de passagierstreinen was een goederenstation.
    Afbeelding uit: 1939. Versierde kap ter gelegenheid van 100 jaar spoorwegen in Nederland.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00004001689.

    Het in 1843 geopende station Weesperpoort was het vertrekpunt van de treinen naar Utrecht. Het werd gebouwd door de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij.

    Aanvankelijk bestond het kopstation uit twee gebouwtjes (ontworpen door Van der Kun), een voor vertrekkende en een voor aankomende reizigers. Vanaf 1849 was er een aftakking voor goederenvervoer richting Entrepotdok, via een brug over de Singelgracht. In de jaren 1850 werd het station verder vergroot; circa 1862 kwam er een ijzeren overkapping.

    Het station was vanaf circa 1880 ook de eindhalte van de stoomtram naar het Gooi.

    Na de opening van het Centraal Station in 1889 werd het station minder belangrijk; veel treinen uit Utrecht gingen rechtstreeks naar het nieuwe station. Na het gereedkomen van het Amstelstation in 1939 werd het Weesperpoortstation gesloten en afgebroken.

      Weesperpoortstation. Rhijnspoorplein

      Datering:
      1843
      Ontwerp:
      Kun, L.J.A. van der
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Station
      Status:
      Gesloopt, 1940
      Bronnen & links:
      • Datering ijzeren kap: bespreking door J. Gottschalk en J. Elias in Bouwkundige Bijdragen 13, 1863. (J. Gottschalk was wellicht I. Gosschalk.)
      Laatste wijziging:
      augustus 2017

      Zoeken