• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: november 2014.
    Afbeelding uit: mei 2013.
    Afbeelding uit: februari 2020.
    Afbeelding uit: 1891. Geveltekening. Collectie Stadsarchief.
Bron afbeelding: SAA, bestand 5221BT905088.
    Afbeelding uit: circa 1895. Oorspronkelijke situatie, nog met ingangen aan de pleinkant. Op de etalageruiten staat "Au grand Rembrandt"; boven de winkeldeur "P.J.V.H. Mohr". Atelierramen in het zolderdak. Ornamenten op de trapgevel.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00001000093.
    Afbeelding uit: circa 1920. Bovenste deel van de voorgevel van de kanselarij in Leeuwarden. Foto RCE, doc.nr OF-03998.
    Afbeelding uit: november 1919. Advertentie voor 't Modehuis in de Telegraaf.
    Afbeelding uit: oktober 1962. Max Tailleur voor zijn cabaretcafƩ.
    Afbeelding uit: maart 1964. In de jaren 1950-60 zat hier cafƩ-cabaret De doofpot, grootgemaakt door moppentapper Max Tailleur.
    Afbeelding uit: februari 2020. Utrechtsestraat 2. Oorspronkelijk was dit een etalageraam; rond 1930 werd het een ingang.
    Afbeelding uit: maart 1954. In 1954 moest de bouwvallig geworden geveltop gezekerd worden door de brandweer.

    Gebouw in de stijl van de neo-Hollandse renaissance op de hoek van Rembrandtplein en Utrechtsestraat. Het werd gebouwd in opdracht van de "Eerste Nederlandsche Verzekering-Maatschappij op het Leven tegen Invaliditeit en Ongelukken".

    De verzekeringsmaatschappij gebruikte zelf de eerste verdieping als bijkantoor. De tweede verdieping was ingericht als woning voor de directeur; de derde werd verhuurd als kantoorruimte. Daarboven was nog een atelier ingericht voor een schilder of een fotograaf, met grote ramen (inmiddels verdwenen) op het noorden en een woning.

    Het atelier werd in april 1893 betrokken door A.H. van Dijk & Co, die overkwam van de OZ Achterburgwal.

    De eerste gebruiker van de winkelruimte was P.J.V.H. Mohr met zijn winkel "Au grand Rembrandt", waar artikelen werden verkocht zoals paraplu's, wandelstokken, petroleumlampen, pendules, al dan niet in Franse, Weense of Engelse stijl.

    1919: damesmodezaak 't Modehuis (v/h H. Simon) neemt na een verbouwing de begane grond en de eerste twee verdiepingen in gebruik. De winkel sloot in januari 1925.

    1925: opening cafƩ De City, met terras aan de pleinkant. Vanaf circa 1940 heette het cafƩ Roma.

    1926: opening City-Hotel, boven het cafƩ.

    1952: moppentapper Max Tailleur neemt het cafƩ over. Hij herdoopte het tot De Doofpot en zou er tot 1966 cabaretvoorstellingen geven.

    Nu zitten er nog altijd het City-hotel, en cafƩ The Old Bell.

    Het gebouw werd ontworpen door het Haagse bureau D.P. van Ameyden van Duym en Jurriaan Kok, ingenieurs en architecten.

    Het Nieuws van den Dag schreef in augustus 1892:

    Het nieuwe kantoorgebouw van de Eerste Nederlandsche Verzekering-Maatschappij op het Leven tegen Invaliditeit en Ongelukken, op den hoek van het Rembrandtplein en Utrechtschestraat, is gisteren in gebruik genomen. Het gebouw is inwendig ingericht volgens het Ʃtage systeem. De Ʃtages worden verbonden door eene flinke en goed verlichte trap, die van uit de vestibule toegankelijk is. Op den beganen grond is eene fraaie winkelruimte, waarin over eenige dagen eene zaak in galanteriƫn [sierlijke snuisterijen, red.] zal worden geopend. De eerste verdieping wordt ingenomen door de kantoorlokalen der Maatschappij, de tweede is bestemd voor woning van den directeur, de derde verdieping vormt eene afzonderlijke woning en de vierde of zolderverdieping is ingericht voor photographisch atelier.

    De gevels hebben een geheel nationaal karakter en zijn ontworpen in modernen renaissancestijl en uitgevoerd in bak- en bergsteen.

    Onder de dakgoten zijn aangebracht de wapens der 11 provinciƫn, waar tusschen de busten van Jan de Witt, Christiaan Huygens, Herman Budde, Professor Lobatto en Jhr. Mr. Merkes van Gendt. De vier eersten hebben zich op het gebied van levensverzekering een grooten naam verworven, de laatste was de eerste president-commissaris der Maatschappij.

    Het gebouw is ontworpen en uitgevoerd door en onder leiding van de heeren D.P. van Ameyden van Duym en Jurriaan Kok, ingenieurs en architecten te 's-Gravenhage. Aannemer was de Heer D. Oosterink, te Amsterdam.

    Zeer zeker mag gezegd worden, dat de ontwerpers van het gebouw, die dit op de bestaande fondamenten hadden op te brengen en bovendien nog moeilijkheden van anderen aard te overwinnen hadden, zich met veel tact en zaakkennis van hunne niet gemakkelijke taak gekweten hebben.

    De krant sprak dus van een "modernen renaissancestijl". Architectuurhistoricus Van Leeuwen wees in 2021 op de gelijkenis met de 16de-eeuwse Kanselarij in Leeuwarden (zie foto). De overeenkomst met vooral de geveltop aan de Utrechtsestraat is inderdaad sterk, zeker als men bedenkt dat op de 'traptreden' oorspronkelijk pirons stonden.

    Boven de erkers op de hoek staan de jaartallen 1892 (bouwjaar) en 1919 (verbouwing).

      Rembrandtplein 46, Utrechtsestraat 2

      Datering:
      1891-1892
      Ontwerp:
      Kok, J.J. & D.P. van Ameyden van Duym
      Bouwstijl:
      Neorenaissance XIXB
      Oorsponkelijke functie:
      Kantoor, winkel en woningen
      Status:
      Rijksmonument (518404)
      Bronnen & links:
      • Citaat: Het Nieuws van den Dag 3-8-1892, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • Tailleur over De Doofpot: Nieuwsblad van het Noorden 23-7-1955, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • W. van Leeuwen: De 'Eerste Nederlandsche' aan het Rembrandtplein. In Binnenstad 303, april/mei 2021.
      Laatste wijziging:
      juli 2021

      Er zijn 25 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (25)

      Zoeken