Gebouwd als winkel, in 1913 verbouwd tot bioscoop. Die heette aanvankelijk City-Bioscoop, en vanaf 1929 De Uitkijk. De verbouwing werd geleid door architect Roest. Opdrachtgever was J.Th. Giesen. Aannemer Ph.A. Warners, de vermoedelijke ontwerper van het pand in 1899, voerde de verbouwing uit.
Invloeden van de art nouveau in de detaillering.
Bij de verbouwing werd de vloer tussen begane grond en eerste verdieping verwijderd ten behoeve van de filmzaal met balkon. De cabine met de projector kwam op de verdieping daarboven; de filmbeelden werden door een gat in de vloer naar het doek achterin de filmzaal gestraald. Achter het doek was nog ruimte voor een orkestje. Ook de voorgevel werd gewijzigd: ter hoogte van de (voormalige) eerste verdieping kwam een groot rosetraam.
Giesen was ook eigenaar van het winkelpand Leidsestraat 87, waar hij een lunchroom liet maken. Via een zijuitgang van de filmzaal kon men de lunchroom bezoeken - en andersom.
De City-Bioscoop was de eerste bioscoop in Nederland die films vertoonde met de Kinemacolor-techniek, een manier om zwartwitfilm kleur te geven.
Het Algemeen Handelsblad schreef bij de opening in maart 1913:
Het is een gezellig-klein zaaltje, aangenaam-stemmig ingericht met houten betimmering langs de witte muren; 't biedt, het balkon meegerekend, plaats voor ongeveer tweehonderd personen.
De Telegraaf was te spreken over de getoonde beelden van "het hoogst-interessante bunkeren van stoomschepen op de moderne manier".
De Uitkijk was in 1929 een avant-garde theater voor filmkunst onder auspiciƫn van de Nederlandse Filmliga. Bij de opening in november 1929 werd onder meer de film Heien van Joris Ivens getoond.
De Uitkijk. Prinsengracht 452
Er zijn 16 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.