• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: september 2014. Seinhuis en westkant van de stationshal.
    Afbeelding uit: januari 2021.
    Afbeelding uit: maart 2008.
    Afbeelding uit: september 2014.
    Afbeelding uit: september 2014. Bouwdeel met twee voormalige winkels.
    Afbeelding uit: november 1990. De gangen naar de perrons, nog voor de afsluiting ervan. Links de gang naar de stationshal.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010122037568.
    Afbeelding uit: november 1990. De stationshal.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010122037564.
    Afbeelding uit: december 2018. De oude hal, nu in gebruik als fietsenstalling. Achter het gemetselde muurtje was de trap naar de gangen die naar de perrons leidden.
    Afbeelding uit: oktober 2006. Glas-in-loodraam in de noordwand van de stationshal. Het ontwerp van de schilder Heinrich Campendonk (1889-1957) toont de vogeltrek.
    Afbeelding uit: december 2018. De oostelijke zijbeuk van het stationsgebouw, in gebruik als fietsenstalling.
    Afbeelding uit: circa 1910. De voorloper van het huidige Muiderpoortstation, bij de spoorwegovergang tussen Van Swindenstraat en Javastraat (rechts van de overgang). Het spoor liep tot in de jaren 1930 nog niet over een dijk. Voor voetgangers was een brug gebouwd; ander verkeer moest vaak en lang wachten voor gesloten overwegbomen.

    Het stationsgebouw van NS-station Muiderpoort.

    In de hal bevonden zich de loketten voor de kaartverkoop. Via tunnels kon men vanuit de hal de perrons bereiken.

    In een poging een eind te maken aan onveilige situaties werd het station in 1998 ingrijpend verbouwd. De stationshal werd gesloten. Voor de toegang tot de perrons werden nieuwe opgangen gemaakt, direct vanaf de viaducten bereikbaar.

    Het station werd in twee stappen in gebruik genomen. In 1937 was het oostelijke deel gereed, voor treinen richting Hilversum. Twee jaar later volgde het westelijke deel, voor verkeer richting Utrecht. Dagblad De Tijd schreef kort voor de officiƫle opening van het Amstelstation en het Muiderpoortstation in oktober 1939:

    Er is een belangrijk verschil in den opzet der nieuwe stations, welke beide zijn ontworpen door den architect der Nederlandsche Spoorwegen, ir. H.G.J. Schelling. Het plan van het Amstelstation, op een geheel vrij voorplein, schiep de mogelijkheid tot volkomen vrijheid van situatie en opbouw. Het Muiderpoortstation daarentegen was eng besloten in de vork der onverbiddelijke spoordijkgrenzen en den aan het terrein rakenden onderdoorgang-Insulindeweg. In die vastomlijnde, trappeziumvormige ruimte moest de plattegrond zoo doelmatig mogelijk worden ingepakt.

    Zoo is het nieuwe Muiderpoortstation gelegen aan een binnenpleintje, wonderlijke entree in de groote stad Amsterdam! Intiem en rustig is trouwens de geheele atmosfeer van dit merkwaardig stationsgebouw. De kleine, lichte hal heeft aan de linkerzijde de zes loketten. Rechts ligt een serie kiosken, waarin men zich van tabak, sigaren, eetwaren, lekkernijen en ten slotte van treinlectuur kan voorzien. De pachter van twee dier kiosken heeft op ondernemende wijze een kleine cafetaria tusschen personen- en bagage-ingang ingericht, waar men zittend spijzen en dranken kan nuttigen.

    Symbolisch is de reisillusie verbeeld in een groot rond venster in de hal, dat iederen binnenkomende onmiddellijk opvalt: een door prof. Campendonk ontworpen glas-in-loodraam met trekkende vogels.

    Door een drietal deuren komt men in den ingangs-personentunnel die naar de perrons leidt, waar men de ruime wachtkamers en de toiletten vindt op de breede, overdekte perrons. Een uitgangstunnel is onder dien ingangstunnel geprojecteerd. Ook deze heeft zijn trappen naar de perrons, en brengt de reizigers langs de controlepost naar den uitgang en op het voorplein.

    Station Muiderpoort. Oosterspoorplein 1

    Datering:
    1936-1939
    Ontwerp:
    Schelling, H.G.J.
    Bouwstijl:
    Nieuwe Zakelijkheid
    Oorsponkelijke functie:
    Station
    Status:
    Gemeentelijk monument
    Bronnen & links:
    • Gemeentelijk Monumenten Project
    • Citaat: De Tijd 12-10-1939, (Delpher) resolver.kb.nl/…
    Laatste wijziging:
    april 2018

    Er zijn 66 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

    Toon afbeeldingen Stadsarchief (66)

    Zoeken