• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: mei 2017.
    Afbeelding uit: mei 2017.
    Afbeelding uit: 1896. Aanzichten en situatie.
    Afbeelding uit: mei 2017.
    Afbeelding uit: november 1982. Bron afbeelding: SAA, bestand 010122025330.
    Afbeelding uit: mei 2017. Versmalling van de vaart voor de brug. Rechts aan de overkant de resten van het begin van een verdwenen spoorbrug die schuin over de vaart liep, naar de plek waar de foto is genomen.
    Afbeelding uit: mei 2017. Op de achtergrond het kantoorgebouw van Werkspoor.
    Afbeelding uit: mei 2017. Op de achtergrond het Nieuwe Magazijn, een pakhuis uit 1720 van de VOC.
    Afbeelding uit: juli 2021. Brug verwijderd. Enkele maanden later weer terug.
    Afbeelding uit: november 2021.

    Brug 2103, een ijzeren ophaalbrug over de Oostenburgerdwarsvaart, bekend als de Werkspoorbrug. De brug verbindt de twee delen van het Werkspoor-complex met elkaar. Eerder was er een houten brug.

    De bouwkosten werden gedeeld door Werkspoor en de gemeente. Afgaand op de bouwtekeningen was de brug ook geschikt voor spoorverkeer: in het brugdek was rails getekend. Een paar meter ten zuiden van de brug kwam een draaiplaats zodat wagons oostwaarts het Werkspoorgebouw in konden rijden.

    Oorspronkelijk brugnummer: 273.

    Werkspoorbrug. Oostenburgermiddenstraat

    Datering:
    1896
    Ontwerp:
    Publieke Werken
    Bouwstijl:
    Oorsponkelijke functie:
    Brug
    Status:
    Gemeentelijk monument
    Bronnen & links:
    • Voorgeschiedenis: Telegraaf 17-1-1896, (Delpher) resolver.kb.nl/…
    • Centraal tekeningen archief, dossier 13273
    Laatste wijziging:
    november 2021

    Zoeken