• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: september 2014. De westelijke hoek.
    Afbeelding uit: juni 2011. Noordelijke hoek, gezien vanaf de tt. Vasumweg.
    Afbeelding uit: maart 2012. Gezien vanaf de Klaprozenweg.
    Afbeelding uit: november 2020.
    Afbeelding uit: maart 2012. Zuidgevel.
    Afbeelding uit: maart 2012. Zuidelijke gevel.
    Afbeelding uit: maart 2012. Kantooraanbouw aan de zuidkant.
    Afbeelding uit: juli 2021. Oostzijde (rechts), met een rijtje lagere hallen.
    Afbeelding uit: mei 1922. Op de voorgrond de ophaalbrug over het Cornelis Douweskanaal die toegang bood tot het NSM-terrein. Nu loopt daar de MS Van Riemsdijkweg.
    Afbeelding uit: maart 1953. Op de buitenmuur hingen borden met de namen van schepen die op de werf gebouwd waren. Voorgrond: publiek bij een tewaterlating.
    Afbeelding uit: april 2019. Aan de westkant is een vloer aangebracht waarmee een vide geschapen is.
    Afbeelding uit: april 2019. Dichtgemaakte sporen.
    Afbeelding uit: april 2019. De hoge dwarshal aan de noordkant, langs het Douweskanaal.
    Afbeelding uit: april 2019. Monumentale plaatwals, vervaardigd in Glasgow.
    Afbeelding uit: maart 2012.
    Afbeelding uit: maart 2012.

    Grote scheepsbouwloods op het NDSM-terrein, 100 x 200 meter. Bakstenen gevels met stalen raamwerkconstructie. Gebouwd voor de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, die in 1946 fuseerde met de Nederlandse Dok Maatschappij tot NDSM. In de jaren 1980 raakte de loods buiten gebruik. Tegenwoordig is het een 'broedplaats'.

    Feitelijk is de loods een samengestelde hal, bestaande uit een zesbeukige langshal en een Ć©Ć©nbeukige dwarshal met daarin de mallenzolder.

    In de loods werden spanten, platen en profielen bewerkt en gemonteerd. De onderdelen werden vervolgens buiten op de hellingen in het schip verwerkt.

    Oorspronkelijk adres: tt. Neveritaweg 15.

    Scheepsbouwloods. NDSM-plein 17-167, Scheepsbouwkade 6-72

    Datering:
    1919-1920
    Ontwerp:
    Langhout, G.J.
    Bouwstijl:
    Oorsponkelijke functie:
    Loods
    Status:
    Rijksmonument (528251)
    Laatste wijziging:
    juli 2017

    Er zijn 209 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

    Toon afbeeldingen Stadsarchief (209)

    Zoeken