• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: december 2018. Rechts de Lekstraat, links de Kromme-Mijdrechtstraat.
    Afbeelding uit: december 2018. Kromme-Mijdrechtstraat.
    Afbeelding uit: december 2018. Kromme-Mijdrechtstraat.
    Afbeelding uit: december 2018. Kromme-Mijdrechtstraat, bij de Amsteldijk.
    Afbeelding uit: december 2018. De voormalige showroom met bovenwoningen op de hoek van de Amsteldijk en de Kromme-Mijdrechtstraat.
    Afbeelding uit: 1928. 'Nieuwe toren' verwijst naar de watertoren aan de Amsteldijk die in 1927 gesloopt werd. Die stond op de plek van de tramremise. (bericht in de Telegraaf van 18 maart 1928)
    Afbeelding uit: 1929. Foto gepubliceerd in het tijdschrift Bouwbedrijf van 16 augustus 1929.
    Afbeelding uit: december 2018. Portiek van de bovenwoningen aan de Amsteldijk. Er is een beschut plekje gecreƫerd door de deuren naar binnen te laten wijzen en de punt van het balkon juist naar buiten.
    Afbeelding uit: december 2018. Trompenburgstraat.
    Afbeelding uit: december 2018. Hoek Trompenburgstraat (rechts) - Gaaspstraat.
    Afbeelding uit: december 2018. Gaaspstraat.
    Afbeelding uit: december 2018. Gaaspstraat (rechts) - Lekstraat. Op de hoek het verlaten cafƩ De Plek.
    Afbeelding uit: december 2018. Een roeier in een bootje met de naam Meeuw. Naast hem duiken vogels het water in. Hoek Kromme-Mijdrechtstraat - Lekstraat.

De sculptuur was in 2011 beschadigd maar is weer gerestaureerd.
    Afbeelding uit: december 2018. Man met zeis tussen korenaren. Hoek Gaaspstraat - Trompenburgstraat.
    Afbeelding uit: december 2018. Zittende vrouw tussen korenaren en vogels. Hoek Lekstraat - Gaaspstraat.
    Afbeelding uit: april 1939. Hier is te zien hoe het complex langs het voormalige fabriekscomplex van autofabrikant Spijker (gesloten 1927) aan de Trompenburgstraat slingert. Rechts aan de Amsteldijk is de ingang van de Kromme-Mijdrechtstraat.
Bron afbeelding: SAA, bestand A04139001161.

    Blok met etagewoningen, gebouwd in opdracht van vijf particuliere bouwmaatschappijen (Albo I en Ergon IX t/m XII) en van de heer L.J. Borst. Het omvatte ook enkele hoekwinkels, een showroom (Amsteldijk) en een magazijn annex garage op de binnenplaats. De laatste was toegankelijk via Kromme-Mijdrechstraat 38, Gaaspstraat 17 en Trompenburgstraat 16.

    De timmerman en bouwkundige Leonardus Joannes Borst (1886-1971) was ook de directeur van al de bouwmaatschappijen. Hij hield kantoor op Kromme-Mijdrechtstraat 42.

    Van der Mey ontwierp de gevels, Gulden en Geldmaker de plattegronden. In het gebouw op de hoek Amsteldijk zijn nog invloeden van de Amsterdamse School te zien, de bouwstijl die mede door Van der Mey groot was gemaakt.

    Het geheel oogt wat rommelig door de afwisseling van platte daken en zolderkappen. De bakstenen erkers zijn vermoedelijk in jaren 1980 voorzien van trespa platen, wat het beeld niet verbetert. Bijzondere details zijn de hoekstenen van keramiek, gemaakt door W.C. Brouwer. Ze markeren elk een hoek met een winkelruimte.

    Het was het eerste woningcomplex in Amsterdam met een centrale stookinstallatie (op Kromme-Mijdrechtstraat 40) en centrale verwarming.

    De huizen Trompenburgstraat 6-10 zijn afgebroken.

    De toren op de hoek Amsteldijk was oorspronkelijk nog een stukje hoger, 28 meter; de spits met lichtreclame is op een zeker moment verdwenen. De begane grond was bedoeld als autoshowroom, maar werd de eerste jaren gebruikt door horecagelegenheden: De Amstelstroom en daarna Pont Neuf. In 1935 kwam er een Ford-dealer, de NV Automaatschappij Trompenburg. Werkplaats en magazijn waren ondergebracht in de genoemde garage. Na de oorlog verkocht de NV Truck Service er auto's van de merken Packard, Nash, Rover en Tatra, en later ook DKW en Minor. Vanaf 1961 werden er DAFs verkocht. Tegenwoordig is het een fitnesscentrum.

    In de winkel op de hoek Lekstraat-Kromme-Mijdrechtstraat waren vanaf 1929 diverse slagerijen gevestigd, tot zeker in de jaren 1980. De hoek Lekstraat-Gaaspstraat was van meet af aan in gebruik als cafƩ; op dit moment (dec. 2018) staat die hoek leeg. Wat er in de winkelwoning op de hoek Gaaspstraat-Trompenburgstraat werd verkocht hebben we niet kunnen achterhalen. Het is sinds enkele jaren een kringloopwinkel.

      Kromme-Mijdrechtstraat 26-110, Amsteldijk 161-162, Trompenburgstraat 12-24, Gaaspstraat 3-31, Lekstraat 1-11

      Datering:
      1927-1929
      Ontwerp:
      Mey, J.M. van der & Z. Gulden, M. Geldmaker
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Etagewoningen
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      • M. Kruidenier: Gulden & Geldmaker, specialisten in volkshuisvesting. Bonas-reeks, Rotterdam 2003.
      • Plannen: Telegraaf 18-3-1928, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • Auto.mij. Trompenburg: Telegraaf 3-11-1936, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • Truck Service: De Tijd 3-4-1947, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • Archieven Woningkaarten en Bevolkingsregister.
      Laatste wijziging:
      december 2018

      Er zijn 13 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (13)

      Zoeken