1850-1940 | Wederopbouw | Na '65 | Complexen | Personen & organisaties | Thema's | Bouwstijlen
  • architect
  • straat
  • stijl
  • functie
  • tools
  • Selecties van bouwwerken

    Gereedschap

    Kromme-Mijdrechtstraat 26-110, Amsteldijk 161-162, Trompenburgstraat 12-24, Gaaspstraat 3-31, Lekstraat 1-11

    Datering:
    1927-1929
    Architect:
    Mey, J.M. van der & Z. Gulden, M. Geldmaker
    Bouwstijl:
    Oorsponkelijke functie:
    Etagewoningen
    Status:
    -

    Blok met etagewoningen, gebouwd in opdracht van vijf particuliere bouwmaatschappijen (Albo I en Ergon IX t/m XII) en van de heer L.J. Borst. Het omvatte ook enkele hoekwinkels, een showroom (Amsteldijk) en een magazijn annex garage op de binnenplaats. De laatste was toegankelijk via Kromme-Mijdrechstraat 38, Gaaspstraat 17 en Trompenburgstraat 16.

    De timmerman en bouwkundige Leonardus Joannes Borst (1886-1971) was ook de directeur van al de bouwmaatschappijen. Hij hield kantoor op Kromme-Mijdrechtstraat 42.

    Van der Mey ontwierp de gevels, Gulden en Geldmaker de plattegronden. In het gebouw op de hoek Amsteldijk zijn nog invloeden van de Amsterdamse School te zien, de bouwstijl die mede door Van der Mey groot was gemaakt.

    Het geheel oogt wat rommelig door de afwisseling van platte daken en zolderkappen. De bakstenen erkers zijn vermoedelijk in jaren 1980 voorzien van trespa platen, wat het beeld niet verbetert. Bijzondere details zijn de hoekstenen van keramiek, gemaakt door W.C. Brouwer. Ze markeren elk een hoek met een winkelruimte.

    Het was het eerste woningcomplex in Amsterdam met een centrale stookinstallatie (op Kromme-Mijdrechtstraat 40) en centrale verwarming.

    De huizen Trompenburgstraat 6-10 zijn afgebroken.

    De toren op de hoek Amsteldijk was oorspronkelijk nog een stukje hoger, 28 meter; de spits met lichtreclame is op een zeker moment verdwenen. De begane grond was bedoeld als autoshowroom, maar werd de eerste jaren gebruikt door horecagelegenheden: De Amstelstroom en daarna Pont Neuf. In 1935 kwam er een Ford-dealer, de NV Automaatschappij Trompenburg. Werkplaats en magazijn waren ondergebracht in de genoemde garage. Na de oorlog verkocht de NV Truck Service er auto's van de merken Packard, Nash, Rover en Tatra, en later ook DKW en Minor. Vanaf 1961 werden er DAFs verkocht. Tegenwoordig is het een fitnesscentrum.

    In de winkel op de hoek Lekstraat-Kromme-Mijdrechtstraat waren vanaf 1929 diverse slagerijen gevestigd, tot zeker in de jaren 1980. De hoek Lekstraat-Gaaspstraat was van meet af aan in gebruik als café; op dit moment (dec. 2018) staat die hoek leeg. Wat er in de winkelwoning op de hoek Gaaspstraat-Trompenburgstraat werd verkocht hebben we niet kunnen achterhalen. Het is sinds enkele jaren een kringloopwinkel.

    Bronnen & links:
    • M. Kruidenier: Gulden & Geldmaker, specialisten in volkshuisvesting. Bonas-reeks, Rotterdam 2003.
    • Plannen: Telegraaf 18-3-1928, resolver.kb.nl/…
    • Auto.mij. Trompenburg: Telegraaf 3-11-1936, resolver.kb.nl/…
    • Truck Service: De Tijd 3-4-1947, resolver.kb.nl/…
    • Archieven Woningkaarten en Bevolkingsregister.
    Laatste wijziging:
    december 2018
    Link Twitter Facebook E-mail

    Er zijn 13 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

    Zoeken