• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: maart 2012.
    Afbeelding uit: mei 2013.
    Afbeelding uit: 1902. Ontwerp van de gevels aan de Kadijk. Alleen het rechter pand is uitgevoerd.
Bron afbeelding: SAA, bestand 5221BT904926.
    Afbeelding uit: december 2015.
    Afbeelding uit: december 2015. De gevelsteen boven de ingang naar het binnenterrein. Een pelikaan voedt zijn of haar jongen met het eigen bloed, een symbool van liefde en opoffering.
    Afbeelding uit: december 2015. De linkertravee was oorspronkelijk de behuizing van de transportband.
    Afbeelding uit: december 2015. Binnenterrein, Matrozenhof. Bij de verbouwing tot woningen is het gebouw ontkernd, d.w.z. dat van het oorspronkelijke pakhuis alleen de buitenmuren resteren.
    Afbeelding uit: februari 2020. Op straatniveau kwam een parkeergarage.

    Pakhuis gebouwd in 1902 en verbouwd in 1989, aldus het opschrift. In werkelijkheid was het in 1904 gereed. Opdrachtgever was pakhuisexploitant NV Wilhelminaveem. Het gebouw is 62 meter diep en 25 meter breed. Het loopt door tot aan de loswal bij de Nieuwevaart.

    In het ontwerp van Van Looy was dit de oostelijke helft van een dubbel pakhuis. De westelijke helft is echter nooit gebouwd; op dat deel van het terrein kwam later de lage loods Java.

    Aan de westkant van het gebouw liep een transportband schuin omhoog langs de gevel. Daarmee werden de goederen rechtstreeks vanaf de schepen getransporteerd, met zo min mogelijk risico op beschadiging door gesleep, rollen, touwen en haken.

    Het pakhuis kwam in de jaren 1970 leeg te staan. In 1989 werd het verbouwd tot appartementencomplex.

    De NV Wilhelminaveem was in 1898 voortgekomen uit de firma Kleymans & Hoogewerff en het Wateraschveem. In 1905 werd het bedrijf overgenomen door het Blaauwhoedenveem. Het pakhuis aan de Hoogte Kadijk kwam op een gegeven moment in handen van het Nederlandsche Veem; het is ons onbekend wanneer dat was.

    Van Looij had in 1899 al enkele pakhuizen aan de Realengracht voor het nieuwe veem getekend toen hij deze opdracht kreeg. Die zijn in 1983 gesloopt.

    De naam "d' Peliekaan" verwijst naar de scheepswerf met die naam die zich hier tot de bouw van het pakhuis bevond. De bijbehorende gevelsteen werd bij de verbouwing overgebracht van de gevel aan de Kadijk naar de zijgevel aan het Matrozenhof.

    Oude nummering: 35-39.

      d' Peliekaan. Hoogte Kadijk 51-53, Nieuwevaart 116, Matrozenhof 11-147

      Datering:
      1902-1904
      Ontwerp:
      Looy, J. van
      Bouwstijl:
      Traditioneel bouwen deels door functie bepaald
      Oorsponkelijke functie:
      Pakhuis
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      april 2017

      Er zijn 12 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (12)

      Zoeken