• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: november 2011.
    Afbeelding uit: september 2022.
    Afbeelding uit: april 2012.
    Afbeelding uit: oktober 1978. Interieur van een van de hallen.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010122008169.
    Afbeelding uit: oktober 2019. Achterzijde, aan het water van de Schinkel.

    Tramremise Havenstraat, nog altijd in gebruik. Het oudste gedeelte werd in 1914 in gebruik genomen. Nadien is het complex herhaaldelijk uitgebreid, onder meer in in 1930-31 door PW-architect Lansdorp.

    De bouw werd in 1912 aanbesteed als "Het bouwen van de 3de tramremise, in hoofdzaak in gewapend beton ontworpen, aan de Havenstraat, op bestaande fundeering." De twee andere remises voor elektrische trams waren die in de Tollensstraat (nu De Hallen) en in de Roetersstraat (vervangen door universiteitsgebouwen).

    Bij de remise hoorden drie dienstwoningen voor chefs: voor de chef van de tractie (de elektromotoren), voor de chef van het rollend materieel, en voor de chef van de remise zelf.

    In 1930-1931 werd de remise uitgebreid met extra stallingsruimte.

    De trams rijden via de poort aan de Havenstraat de remise in. Die poort fungeert ook als uitrit. Aan de zijkant, de Vlietstraat, is een tweede uitrit.

      Remise Havenstraat. Havenstraat 18-26

      Datering:
      1914 / 1931
      Ontwerp:
      Publieke Werken
      Bouwstijl:
      Amsterdamse School, verstrakt
      Oorsponkelijke functie:
      Tramremise
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      juni 2018

      Er zijn 41 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (41)

      Zoeken