• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: augustus 2011.
    Afbeelding uit: juli 1954. De brug op de oorspronkelijke plek, in de Klaprozenweg. Op de voorgrond wordt een tijdelijke brug gebouwd, om het verkeer tijdens de bouw van de nieuwe brug doorgang te bieden.
    Afbeelding uit: januari 2022.
    Afbeelding uit: januari 2022.

    Brug 193, stalen ophaalbrug over de Haarlemmervaart, ook wel Westergasbrug genoemd.

    De brug is in 1919-1920 gebouwd. Oorspronkelijk lag ze in de Klaprozenweg, over Zijkanaal I, bij de NDSM-werf. In 1956 werd ze verplaatst naar de huidige locatie, waar ze sindsdien toegang biedt tot het terrein van de Westergasfabriek.

    De brug uit 1886 die hier eerder lag, verkeerde in de jaren '50 in zo'n slechte staat dat vervanging noodzakelijk was. De brug van de Klaprozenweg was overbodig geworden omdat daar een bredere brug kwam.

    De bovenbouw werd naar een ontwerp van Publieke Werken vervaardigd door machinefabriek Penn & Bauduin in Dordrecht. De elektrisch aangedreven bediening werd geleverd door de Haarlemsche Machinefabriek voorheen Gebr. Figee.

    Westergasbrug. Haarlemmerweg

    Datering:
    1920
    Ontwerp:
    Publieke Werken
    Bouwstijl:
    Oorsponkelijke functie:
    Brug
    Status:
    -
    Bronnen & links:
    Laatste wijziging:
    juni 2023

    Zoeken