• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: december 2013.
    Afbeelding uit: 1889. Bouwtekening, ondertekend met 'Gebroeders Spijker'.
    Afbeelding uit: december 2013.
    Afbeelding uit: augustus 2017. Het gebouwtje op de voorgrond dateert uit circa 1925 en is ontworpen door de architecten Heineke en Kuipers.

    Het voormalige fabriekscomplex van rijtuigfabrikant Spijker. Oorspronkelijk stond het met de voorkant aan de Stadhouderskade 114.

    Het bedrijf van de gebroeders Spijker bestond tussen 1880 en 1927. Aanvankelijk stond de werkplaats in de Nieuwe Kerkstraat en het kantoor in de Reguliersdwarsstraat. In 1886 namen ze het pand over van de failliete concurrent W.H. van Eck & Zonen, aan de Stadhouderskade. Dat gebouw werd in 1889 uitgebreid, waarbij de huidige gevel aan de Gerard Doustraat ontstond.

    Spijker bouwde rijtuigen en later ook auto's. Het beroemdste Spijker-rijtuig is de Gouden Koets, het geschenk in 1898 van Amsterdam aan de nieuwe koningin Wilhelmina. Die werd hier gebouwd. De sculpturen op het dak van de koets werden gemaakt door beeldhouwersbedrijf Van den Bossche en Crevels in de Lutmastraat.

    In 1898/99 vertrok het bedrijf naar een groot terrein op de hoek van de Trompenburgerstraat en de Amsteldijk, waar nu Rivierstaete staat.

    Al voor het vertrek van Spijker kwam hier in 1897 ook rijwielfabrikant Vrolijk & Timperley. Directeur Vrolijk was de man achter wielrijschool 'Velox' in de Hobbemastraat, het huidige Zuiderbad. In 1900 verplaatste hij zijn handel naar de rijwielschool.

    Dat jaar betrok rijwiel- en autohandel J. Leonard Lang het complex. Het bedrijf, dat overkwam van de Witsenkade, werd al vroeg importeur van Fiat en heeft hier tot in de jaren 1970 bestaan.

    Lang liet in 1928 een showroom bouwen aan de Gerard Doustraat 175, op de hoek met de Jacob van Campenstraat. Die uitbreiding werd ontworpen door de architecten Heineke en Kuipers in de stijl van de Amsterdamse School.

      Gerard Doustraat 175-181

      Datering:
      1889
      Ontwerp:
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Fabriek
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      • Gemeentelijk Monumenten Project
      • Aanbesteding: Algemeen Handelsblad 28-7-1889, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • Komst Lang: Algemeen Handelsblad 27-3-1900, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      Laatste wijziging:
      oktober 2022

      Er zijn 2 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (2)

      Zoeken