• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: november 2020.
    Afbeelding uit: oktober 2020.
    Afbeelding uit: november 2020.
    Afbeelding uit: oktober 2020. Een onleesbare inscriptie herinnert aan het leggen van de eerste steen.
    Afbeelding uit: 1910. Voorgevel en achtergevel.
    Afbeelding uit: 1964. Automobiel-reparatie- en revisie bedrijf De Falck. Met Caltex-benzinepomp.

    Flink pand met garage en drie bovenwoningen.

    Opdrachtgever was W.F. Uytenbogaart (Amsterdam 1852 - aldaar 1933). Hij huurde architect Johannes Bernardus Janus (Amsterdam 1887 - 1968) in voor het ontwerp van het gebouw. Uytenbogaart betrok zelf een van de woningen.

    Uit advertenties in kranten blijkt dat Uytenbogaart eind 19de eeuw rijtuigmaker was op het Weesperplein. In 1910 werd de complete inventaris van zijn wagenmakerij en smederij geveild, omdat het pand plaats moest maken voor de Diamantbeurs.

    In de Falckstraat waren in de twintigste eeuw diverse garages gevestigd.

    De garage is door de jaren heen door verschillende automobiel-gerelateerde bedrijven gebruikt, al dan niet tegelijk. Eerste gebruiker was waarschijnlijk de Luxe Taxi Onderneming, een bedrijf waar ons verder niets van bekend is. In 1915 adverteerde de NV tot Exploitatie van Lijk- en Rouwauto's vanaf dit adres dat ze rouwauto's verhuurde. Begin jaren '20 zat er de autohandel van G. Bosma, die in 1922 failliet ging. In 1925 adverteerde de Paleis Garage van de firma Klein & Brandsma met "eersteklas inrichting voor het stallen van luxe auto's". In 1933 had autohandel Egcam hier een servicestation. 1935: B. v.d. Molen biedt occasions aan.

    Van 1938 tot ver na de oorlog: de stalling van Willem van Dam, die hier ook woonde. In 1942-43 adverteerde K. Fritsche voor zijn hier gevestigde carrosseriefabriek. In 1977 zat hier nog de 'autoboetiek Fritsche'.

    Sinds 2010 wordt de begane grond gebruikt door sportschool Soda Bodyfit van Radmilo Soda.

      Falckstraat 11-13

      Datering:
      1911
      Ontwerp:
      Janus, J.B.
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Garage met bovenbewoning
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      • Bouwarchief stadsdeel Centrum, krantenarchief KB, archief Bevolkingsregister.
      Laatste wijziging:
      november 2020

      Er zijn 9 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (9)

      Zoeken