• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: maart 2012.
    Afbeelding uit: 1890.
    Afbeelding uit: januari 2013.
    Afbeelding uit: maart 2012.
    Afbeelding uit: september 2014.
    Afbeelding uit: maart 2012. Achterzijde.
    Afbeelding uit: maart 2012. Noordelijke zijgevel.
    Afbeelding uit: januari 2013.
    Afbeelding uit: circa 1885. Links, voor het kantoorgebouw, een tramremise van de AOM. Rechts het tijdelijke station Westerdok (1878-1889).
Bron afbeelding: SAA, bestand 010003012490.
    Afbeelding uit: juni 2022. Het fries boven de hoofdingang.
    Afbeelding uit: januari 2022. Beeldhouwwerk boven de hoofdingang, onder meer putti en spoorwegsymbolen.
    Afbeelding uit: juni 2022. Detail van de gevel aan de Nieuwe Westerdokstraat.

    Het voormalige administratiegebouw van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, een van de voorlopers van de NS. De HIJSM kwam over van de Oudezijds Voorburgwal.

    Tot de aanleg van het westelijke stationseiland in de jaren 1870 was deze plek water: deel van het Westerdok en eerder van het IJ. De aanplemping maakte het mogelijk om op een centrale plek in de stad een fors kantoorpand te bouwen.

    Het gebouw is 55 meter breed en 50 meter diep. Het is opgetrokken rond een binnenplaats. Het beeldhouwwerk (friezen met allegorische voorstellingen van het spoorwegwezen) werd geleverd door de firma Van den Bossche en Crevels.

    Architect Posthumus Meyjes tekende alleen de buitengevels. Het overige ontwerpwerk werd geleverd door D.A.N. Margadant (1849-1915). Beiden werkten voor de HIJSM.

    Het Nieuws van den Dag schreef in december 1884:

    Moge spoedig de herleving van den bloei van handel, scheepvaart en nijverheid, den toestand van malaise, waaronder zij thans helaas! nog gebukt gaan, niet alleen vervangen, maar weldra zĆ³o in omvang toenemen, dat, bij de daarmede gepaard gaande vermeerdering van het personen- en goederenvervoer, dit ook op den toenemenden bloei onzer oudste Spoorwegmaatschappij van dien gunstigen invloed moge zijn, dat zij zich weldra gedrongen gevoele de lokalen, die zij nu nog missen kan en daarom verhuurt, zelve te betrekken.

    In 1921 verliet de spoorwegmaatschappij het gebouw. Het personeel werd naar een nieuw hoofdkantoor in Utrecht verplaatst, waar het bedrijf min of meer gefuseerd was met de Staatsspoorwegen tot Nederlandsche Spoorwegen. Het gebouw aan het Droogbak kwam in handen van het rijk, dat er diverse diensten en de Amsterdamse Raad van Arbeid in onder bracht.

    Van 1974 tot 1993 was het Nederlands Documentatiecentrum voor de Bouwkunst hier gevestigd, een voorloper van het huidige Het Nieuwe Instituut.

    Sinds 2000 is het gebouw in gebruik bij het advocatenkantoor Clifford Chance. Daartoe werd het gerenoveerd door architect AndrƩ van Stigt, waarbij de binnenplaats een glazen overkapping kreeg.

      Droogbak 1A

      Datering:
      1882-1884
      Ontwerp:
      Posthumus Meyjes sr., C.B. & D.A.N. Margadant
      Bouwstijl:
      Neorenaissance XIXB
      Oorsponkelijke functie:
      Kantoor
      Status:
      Rijksmonument (518416)
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      april 2023

      Er zijn 67 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (67)

      Zoeken