• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: augustus 2011.
    Afbeelding uit: maart 2016.
    Afbeelding uit: maart 2016.
    Afbeelding uit: juni 2021. Stukken rails van de Blauwe Tram.
    Afbeelding uit: juni 2021.

    Brug 167, Rijckerbrug, een vaste stalen brug over de Singelgracht, tussen (verlengde) Rozengracht en De Clercqstraat.

    Nadat in 1890 de Rozengracht was gedempt, werd in 1892-93 de eerste versie van deze brug gebouwd. De brug was een onderdeel van wat destijds de westelijke verkeersweg werd genoemd, de verbinding van het centrum met de nieuwe wijken buiten de Singelgracht.

    De oorspronkelijke brug werd in 1927 vernieuwd en verbreed, met esthetische verzorging naar ontwerp van Piet Kramer. Tegelijkertijd werden ook de bruggen in de Raadhuisstraat verbreed, allemaal om meer ruimte te bieden voor verkeer tussen het centrum en West.

    Aan de kant van de voormalige brandweerpost maakte beeldhouwer Frans Werner (Amsterdam 1879 - 1955) een brughoofd met een brandweerman die een vuurspuwende draak bestrijdt.

    De brug is vernoemd naar het voormalige bolwerk Rijck (of Rijk), dat hier tot in de 19e eeuw lag.

    Sinds 1982 herinneren twee stukken rails aan de populaire tramlijn Amsterdam (Spui) - Zandvoort, die van 1904 tot 1957 bestond en ook deze brug passeerde. De tram had een smallere spoorbreedte dan de gewone tram, zodat op gedeelde trajecten een 'derde rail' lag.

      Rijckerbrug. De Clercqstraat

      Datering:
      1927
      Ontwerp:
      Publieke Werken (P.L. Kramer)
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Brug
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      april 2024

      Zoeken