• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: december 2014. De twee hallen met op de voorgrond het lagere installatiegebouw.
    Afbeelding uit: augustus 2018. Na de sloop van de noordoostelijke loods.
    Afbeelding uit: december 2014. Het blauwe gevaarte is een deel van de kraanbaan uit 1975.
    Afbeelding uit: januari 2019. De resterende hal gezien vanaf Wittenburg.
    Afbeelding uit: juli 2016.
    Afbeelding uit: augustus 1986. Linksachter staat een van de hallen, nog met aanbouw aan de noordkant.
    Afbeelding uit: september 2010. De kraanbaanportalen (kraanbokken).
    Afbeelding uit: januari 2019. De kraanbaanportalen.
    Afbeelding uit: juli 2022.
    Afbeelding uit: januari 2020. Situatie januari 2020: ontdaan van gevels.
    Afbeelding uit: januari 2020. Situatie januari 2020: ontdaan van gevels.
    Afbeelding uit: maart 2020.
    Afbeelding uit: januari 2021.
    Afbeelding uit: juli 2022. Situatie juli 2022.
    Afbeelding uit: juli 2023. Situatie juli 2023.
    Afbeelding uit: januari 2024. De nieuwe kade.
    Afbeelding uit: maart 2024. Aan de waterkant.

    Oorspronkelijk waren dit twee grote, hoge hallen, gebouwd in 1929 en 1939 in opdracht van Werkspoor voor de fabricage van dieselmotoren. Eerder waren op deze plek hellingen van scheepwerf NSM, die in de jaren 1920 naar Noord verhuisde.

    Het resterende gebouw heeft een stalen constructie met bakstenen wanden. Het bureau Langhout, huisarchitect van Werkspoor, gaf beide hallen zgn. plofdaken: bij een ontploffing zou de dakconstructie de muren bijeen houden.

    De eerste hal werd aanvankelijk aangeduid als Groote Stelplaats, later als Stelplaats 3. Dat is het zuidelijke deel van het gebouw. In 1939 volgde een uitbreiding.

    De westgevel van de oude hal, aan het water, kon open: met een verlengde kraanbaan konden scheepsmotoren van en op schepen geladen worden.

    In 1973 werd het complex aan de zuidkant uitgebreid met een installatiegebouw en een hal voor de montage en beproeving van een nieuw model dieselmotor, de TM620. Die hal is inmiddels alweer gesloopt; alleen de blauwe delen van de kraanbaan herinneren er nog aan. Het installatiegebouw is in 2018 gesloopt.

    Begin jaren '90 werden de oude hallen 'ingepakt' met een metalen bekleding, wellicht enkel om cosmetische redenen. Ze waren destijds nog in gebruik bij Stork-WƤrtsilƤ Diesel, opvolger van Werkspoor. Dat bedrijf verliet Oostenburg niet veel later.

    De oudste hal is sinds 2016 een gemeentelijk monument; de andere is in 2017/2018 gesloopt. Stadsdeel Centrum vond dat aanwijzing van beide hallen tot monument te veel financiƫle schade toe zou brengen aan de herontwikkeling van Oostenburg.

    In plaats van Langhouthallen worden de hallen soms aangeduid als Werkspoorhallen, hetgeen voor verwarring kan zorgen met de nabijgelegen Van Gendthallen, die ook wel zo genoemd worden.

    In de jaren 2010 begon de herontwikkeling van het voormalige industriegebied tot een buurt waar wonen overheerst. Er kwam een stedenbouwkundig plan van bureau Urhahn waarin deze hal een plek kreeg. Rond 2018 begon het daadwerkelijke bouwen.

    De hal had op een zeker moment het adres Czaar Peterstraat 213 gekregen, dat in de jaren 1970 toegewezen was aan het toen gebouwde kantoorgebouw van Werkspoor/Stork. Dat kantoor is reeds lang verdwenen. Met de herontwikkeling van Oostenburg krijgt de hal het adres Oostenburgermiddenstraat 353.

    Langhouthallen. Czaar Peterstraat 213, Oostenburgermiddenstraat 353

    Datering:
    1929 / 1939
    Ontwerp:
    Langhout, G.J. & A.J. Langhout
    Bouwstijl:
    Nieuwe zakelijkheid
    Oorsponkelijke functie:
    Fabriek
    Status:
    Gemeentelijk monument
    Bronnen & links:
    • De Werkspoorhallen op Oostenburg - verleden heden en toekomst. F. Koopman et. al., TU Delft 2015.
    Laatste wijziging:
    juli 2023

    Er zijn 36 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

    Toon afbeeldingen Stadsarchief (36)

    Zoeken