• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: februari 2017.
    Afbeelding uit: februari 2017.
    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: circa 1860. Het oostelijke deel van het gebied rond de Zaagmolensloot, circa 1860. Rechts bij de Amstel is houtzagerij De Zeskant.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010043000016.
    Afbeelding uit: circa 1870. Hoek Amstel en Singelgracht gezien vanaf het Amstelhotel. Rechts de Amsteljachthaven en de achterzijde van de huizen aan het Oosteinde. Geheel links molen De Zeskant. De andere molens zijn (v.l.n.r.)  De Juffer, de Groote Dommekracht (met schoorsteen voor stoommachine), De Ruiter en Bouwlust.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00001005772.
    Afbeelding uit: oktober 2019. Bordje ter herinnering aan Herman Gorter.

    Vijf huizen met beneden- en bovenwoningen. Nrs. 6 t/m 8 werden in 1874 gebouwd naar een ontwerp van Krook. 9 en 10 volgden enkele jaren later; het is niet bekend of Krook die ook heeft getekend.

    Opdrachtgever was de houthandelaar J.T. Vooren van der Naaten (1824-1885), die zelf op nummer 9 en 10 heeft gewoond.

    Voordat dit gebied volgebouwd werd met woningen was het de oostelijke punt van industriegebied Zaagmolensloot, waar Vooren van der Naaten eigenaar was van houtzagerij De Zeskant. Aanvankelijk werd de zagerij aangedreven door de wind, later door stoomkracht. Vooren en zijn vrouw Antje woonden bij het bedrijf, op het adres Zuidelijk Zaagpad 216. De houtzagerij werd in 1873 afgebroken.

    De Zaagmolensloot mondde aanvankelijk pal rechts van de huizen uit in de Amstel. In de Amsteldijk was een bruggetje over de sloot. Circa 1880 werd de monding verlegd naar de Singelgracht, bij de Hemonystraat. Het meest oostelijke stuk van de sloot werd toen gedempt.

    Bekendste bewoner van de nieuwe huizen was de dichter Herman Gorter (1864-1927), die van 1882 tot 1887 op nummer 9hs woonde, samen met zijn moeder, broer, zus en tante. Zijn moeder was pensionhoudster en verhuurde hier kamers. Het gezin woonde eerder in de Tulpstraat en verhuisde in 1887 naar Westeinde 7. Dichten deed Gorter hier vermoedelijk nog niet - zijn debuut Mei verscheen pas in 1889; toen hij hier woonde studeerde hij klassieke talen aan de gemeentelijke universiteit.

    In nummer 10, op de hoek met de Govert Flinckstraat, kwam in 1913 de Nederlandse vertegenwoordiging van de Duitse autofabrikant Benz & Co. Directeur M.W.L.J. Aertnijs was sinds 1897 dealer van het merk, aanvankelijk in Nijmegen. Behalve een kantoor was er een garage voor onderhoudswerk, en een kleine showroom. Benz vertrok in 1925 naar Stadhouderskade 89-90. Het bedrijf was toen zo goed als gefuseerd met concurrent Daimler, onder de nieuwe naam Mercedes-Benz.

      Amsteldijk 6-10

      Datering:
      1874
      Ontwerp:
      Krook, G.
      Bouwstijl:
      Stucadoorsstijl met neorenaissance details
      Oorsponkelijke functie:
      Woonhuizen
      Status:
      -
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      augustus 2019

      Er zijn 22 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (22)

      Zoeken