1850-1940 | Wederopbouw | Na '65
  • architect
  • straat
  • stijl
  • functie
  • tools
  • Gereedschap

    Amstel 73

    Datering:
    1913
    Architect:
    Nieuwenhuys, R.F.G.
    Bouwstijl:
    Oorsponkelijke functie:
    Kantoor met bovenbewoning
    Status:
    -

    Het bestaande herenhuis werd in 1913 verbouwd. Volgens de aanbestedingsadvertentie was de architect R. Nieuwenhuis; vermoedelijk gaat het om R.F.G. Nieuwenhuys.

    Hier zat vanaf 1910 rederij Te Winkel & Oomes, die een stoombootdienst op Rotterdam onderhield. Het was een nachtdienst, met vertrek elke werkdag om 8 uur 's avonds uit Amsterdam en Rotterdam. In 1922 opende de rederij daarnaast een wekelijkse vrachtdienst op Maastricht.

    In 1924 was de prijs voor een retour Amsterdam-Rotterdam 1e klas ƒ 1,20, 2e klas ƒ 0,90; enkele reizen kostten ƒ 0,80 resp. 0,60.

    H.J. te Winkel was al in 1852 actief als expediteur. In 1902 begon hij een samenwerking met Albert Oomes. Vrijwel tegelijk nam Te Winkel een ander bedrijf over, de "Stoomvaart-Maatschappij, voorheen J. v.d. Maaden & Co.", waarmee hij een nachtdienst op Rotterdam begon, voor passagiers en vracht. De eerste twee schepen waren de Burgemeester Van Leeuwen en de Burgemeester s'Jacob, beide zo'n 36 meter lang en gebouwd op de werf 't Kromhout. Plek van afvaart was hier aan de Amstel, bij de Nieuwe Kerkstraat.

    Hier vertrokken ook enkele lijnen waarvoor Te Winkel & Oomes agent waren: op Keulen, Duisburg en Maastricht.

    Te Winkel & Oomes adverteerden nog in 1945 met de passagiersdienst op Rotterdam.

    Het bedrijf bestaat nog steeds, tegenwoordig onder de naam TWO Chemical Logistics, te Nijmegen.

    Laatste wijziging:
    mei 2017
    Link Twitter Facebook E-mail

    Er zijn 17 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

    Zoeken