1850-1940 | Wederopbouw | Na '65 | Complexen | Personen & organisaties | Thema's | Bouwstijlen
  • architect
  • straat
  • stijl
  • functie
  • tools
  • Selecties van bouwwerken

    Gereedschap

    Amstel 30

    Datering:
    1895
    Architect:
    Langhout, W.
    Bouwstijl:
    Neorenaissance XIXB
    Oorsponkelijke functie:
    Kantoor-woonhuis
    Status:
    Gemeentelijk monument

    Pand met een vrij bijzondere geveltop: een halsgevel boven een lijstgevel, met erachter een dwarskap. Vermoedelijk gebouwd in opdracht van rederij Verschure en Co., "Algemene Binnenlandsche Scheepvaartmaatschappij", die hier kantoor hield. Langhout ontwierp in 1896 ook een steiger in de Binnen-Amstel voor Verschure.

    Rederij Verschure onderhield allerlei beurtdiensten, onder meer op Dordrecht, Kampen/Zwolle, Keulen, Lemmer, Oosterhout, en Rotterdam/Schiedam/Vlaardingen. Er werden zowel passagiers als vracht vervoerd. Enkele van die lijnen werden verkregen door fusies met andere rederijen. De meeste schepen vertrokken vanaf de De Ruijterkade. De reis per stoomboot naar Kampen, over de Zuiderzee, duurde ongeveer 4,5 uur.

    Rederij Verschure was in 1887 ontstaan toen Petrus J.M. Verschure (1861-1938) rederij Kievits overnam en onder eigen naam voortzette. Circa 1910 opende het bedrijf een eigen werf voor onderhoud en nieuwbouw, aan de Meeuwenlaan.

    Verschure woonde hier zelf, met de kinderen uit zijn eerste huwelijk en vanaf 1898 ook met zijn tweede vrouw Geertruida Johanna Maria Roël. In 1910 vertrok het gezin naar de Keizersgracht.

    De rederij hield tot eind jaren 1930 kantoor hier aan de Amstel. Vervolgens kwam hier de firma Bregman-Topgas, een handel in scheepsbenodigdheden. Vanaf 1970 tot vermoedelijk midden jaren '90 zat hier het Jongeren Advies Centrum (JAC), een instantie waar jongeren tussen de 15 en 23 terecht konden voor hulp bij allerlei problemen.

    De lijnen van rederij Verschure werden in 1942 overgenomen door rederij Koppe; de concurrentie van trein en bus was te sterk geworden om zelfstandig voort te gaan. De scheepswerf ging in 1965 met enkele collega's op in de Industriële Handelscombinatie Holland (IHC). In 1980 werd de werf gesloten.

    Bronnen & links:
    Laatste wijziging:
    juli 2019
    Link Twitter Facebook E-mail

    Er zijn 34 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

    Zoeken