Stalen draaispoorbrug bij het Westerdokseiland, voor twee sporen. De brug heeft een korte en een lange arm, en werd tot de verbouwing in balans gehouden door een contragewicht.
De als ontwerper genoemde P. Joosting was hoofdingenieur bij de Nederlandsche Spoorwegen en destijds chef van de afdeling bruggenbouw.
Het Westerdokseiland werd vanaf de jaren 1920 gebruikt als rangeerterrein en voor goederenoverslag. Het eiland was toen aangelegd door een deel van het in onbruik geraakte Westerdok aan te plempen, langs de Westerdoksdijk. Deze brug en een andere draaibrug iets naar het oosten vormden de spoorverbinding met het westelijke stationseiland.
Nadat het terrein jarenlang grotendeels braak had gelegen, werd het begin 21ste eeuw bebouwd met woningen. De brug is de enige herinnering aan de oude functie van het eiland.
De spoorbrug werd overbodig en dreigde gesloopt te worden. Buurtbewoners pleitten voor behoud, en uiteindelijk kreeg de brug in 2008 een horecafunctie. Daartoe werd de brug verbouwd onder leiding van IMd ingenieurs en bureau Architekten Cie.
Draaispoorbrug 19S. Westerdoksplein 20
Er zijn 4 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.